fredag 24 november 2017

Black Friday - Jag storhandlar

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Idag är det shoppingdagen delux Black Friday och ni känner ju mig vid det här laget. Jag blir ju helt shoppingtokig när jag ser fina erbjudanden så här skall shoppas.

Idag erbjuder Nordnet och Avanza gratis courtage på amerikanska aktier och jag tänkte passa på att städa lite i portföljen.



Jag har kommit fram till att mina småslattar i Wal-Mart, Coca-Cola och Exxon får lämna portföljen av olika anledningar. Wal-Mart har blivit för dyr, Coca-cola och Exxon har ganska ansträngda balansräkningar där jag mer och mer ifrågasätter framtidsutsikterna och eftersom det är små innehav känns det inte värt tiden att behålla dem och jag är inte särdeles sugen på att öka i dagsläget.

Jag funderar också på att såga lite i Archer Daniels Midland eftersom det tar väldigt mycket längre tid att vända skutan än jag först trodde. Världsmarknadspriserna på grödor är låga och har varit det ett bra tag och jag skall ärligt säga att jag inte riktigt känner mig motiverad att följa jordbruksnyheterna så noggrant som jag hade behövt för att känna tillförsikt i den här investeringen. Nu tror jag inte egentligen att man behöver ha särdeles god koll men jag vill fräscha upp lite också. Underlätta för mig själv.


Köper

Om jag nu säljer en massa är det väl rimligt att passa på att köpa en del också för att verkligen utnyttja erbjudandet och ja det är dags att trycka på köpknappen.

Jag tänker köpa Thor Industries vilket är ett Didner & Gerge innehav jag hört massor om och läst en hel del om. De förser Nordamerika med husbilar och där borta är det en lönsam och växande bransch. Bolaget har en låg men växande utdelning, de har en ganska rimlig värdering givet tillväxten de visar upp.

Jag skall också köpa en ETF med kortnamnet SDY. Det är en fond som letar upp högutdelande utdelningsaristokrater i USA men de har ett lite bredare urval än det 50-tal som finns i S&P 500. Historiken är riktigt god och det ger mig en ökad bredd utan att jag själv behöver vara riktigt lika aktiv.

Jag ämnar också öka i portföljinnehaven STAG och O och jag har span på två nya innehav men dessa får jag skriva om senare ifall det blir köp i kväll.

Vad gör du på Black Friday?



Bildkälla: thorindustries.com

2 kommentarer:

  1. funderar att köpa alibaba på usa-börsen

    SvaraRadera
  2. Hej anonym.

    Hur gick det? Blev det några Alibaba?

    SvaraRadera