tisdag 28 april 2020

FIRE - AvL edition

Det har blivit ganska poppis i den lilla ankdamm av ekonominördar jag simmar runt bland att snacka om konceptet FIRE.

FIRE står för Financial Idependence Retire Early och det handlar om att man skall bygga en ekonomisk trygghet (gärna inklusive passiva inkomster) i sådan utsträckning att man inte behöver arbeta för att upprätthålla sin nuvarande livföring.

De flesta som diskuterar ämnet strävar efter att nå dit genom att spara mycket och investera i tillgångar som ger en relativt säker avkastning över tid.

Känns det igen? Låter det ungefär som det jag skriver om här?

Jag har aldrig brytt mig om att definiera det jag gör som att sträva efter FIRE för jag känner inget stort behov av att sätta ord på det. Dessutom tenderar det att finnas en hel hög med förutfattade meningar om hela konceptet och jag vill mest göra mig grej...

Men visst. Jag strävar efter FIRE.


Jag ser dock en del allmänna missförstånd när jag tittar på diskussionerna och dessutom ser jag diskussioner där jag inte riktigt känner igen mig. Jag har skrivit ganska mycket oom detta så eventuellt är det här inlägget bara upprepning men låt oss försöka.

Financial Independance

FI-delen av konceptet då. Jag tycker att jag förklarade min ståndpunkt ganska väl när jag helt sonika snodde en förklaringsmodell från en amerikansk poddare i det här inlägget.

En vanlig missuppfattning är att man måste leva snålt för att vara ekonomiskt fri. Det är många som skrivit om FIRE som valt att leva på väldigt knappa resurser och spara stora summor. Det finns andra som väljer att deklarera sig som fria med extremt små marginaler och jag tror att det kan ha bidragit till svårigheterna.

Jag vill påstå att det är fritt fram att välja själv. Det som är viktigt under uppbyggnadsfasen är att man har roligt under tiden samtidigt som man ser till att det är en så stor skillnad som möjligt mellan inkomster och utgifter så att sparandet blir så högt som möjligt i relation till utgifterna.

Om du tjänar en miljon i månaden och sparar en halvmiljon kommer du, i relation till Sveriges befolkning som helhet, inte behöva snåla för att nå FI även om du kanske känner att du får försaka svårt för att komma dit. Allt handlar om perspektiv.

Det vi gör i vår familj är att konsumera medvetet. Vill vi ha någonting skaffar vi det. Vill vi uppleva någonting så upplever vi det men vi försöker alltid hitta det mest prisvärda (notera att jag inte skriver det billigaste) alternativet och vi funderar på om det finns andra lösningar på våra problem och behov innan vi bestämmer oss för vilken väg att gå.

Retire Early

Många som skriver om detta vill sluta jobba och det är då diskussionerna brukar uppstå. Om man nu är så missnöjd är det väl lika bra att byta jobb direkt. Eller- jag älskar mitt jobb, varför skulle jag vilja sluta.

Det finns inget tvingande i ekonomisk frihet som säger att man måste sluta jobba bara för att man inte måste jobba för pengar. Däremot skulle jag vilja påstå att väldigt många upplever en ekonomisk situation där de inte tillåts särdeles mycket flexibilitet och det kan skapa onödig oro.

Om man har så mycket pengar sparat att man inte behöver vara orolig för att få sparken eller vara orolig för om pengarna skall räcka till ifall man blir sjuk eller skadad, om barnen blir sjuka eller föräldrarna behöver extra hjälp när de blir äldre; då borde, allt annat lika, stress minska.

Det kan också vara så att det man gör nu inte är det man helst skulle spendera en tredjedel av sitt liv med.

För mig gäller det. Jag har hittat ett jobb jag trivs bra med men om jag plötsligt satt med en miljard på banken skulle jag sannolikt inte arbeta heltid. Det är för all del inte troligt att jag skulle fortsätta med det jag gör nu om jag helt plötsligt skulle få massvis med pengar men jag är inte främmande för att fortsätta arbeta efter den punkt då jag nått ekonomisk frihet men jag ser att andra saker skulle kunna få ta min tid.

I dagsläget spenderar jag förhållandevis lite tid med att ge bort mitt arbete och jag utför ganska lite arbete där jag inte får en relativt säker ersättning. Hade jag redan nått mina ekonomiska mål föreställer jag mig att jag hade valt att spendera en större del av min tid med saker som gav mig andra vinster än finansiella.

Jag vet inte vad det skulle kunna vara men att volentära hade kunnat vara intressant och det finns en rad arbeten jag hade velat testa på vilka inte ger särdeles bra betalt eller företagsidéer jag hade testat vilka skulle ta mycket lång tid att generera en vettig avkastning men som hade varit givande på andra sätt.

Kontentan är att jag inte kommer sitta framför TVn när jag når ekonomisk frihet. Jag kommer jobba men förmodligen med saker som inte genererar ekonomisk avkastning på kort sikt och jag tror det är ungefär så de flesta tänker när det väl kommer till kritan.

Summering

Som jag ser det finns det klara poänger att sträva efter FIRE oavsett vilka förutsättningar du har eller vilka önskemål om livet du har. Vad du gör av den ökade ekonomiska flexibiliteten det kommer innebära att ha ett större sparkapital än du har idag är upp till dig men det är sannolikt ganska sällsynt att ökad ekonomisk flexibilitet skulle vara skadligt.

Mina två ören i debatten och om jag får säga det själv är texten värd båda två :-)

4 kommentarer:

  1. Jag tänker absolut inte lägga mig i koma tills dess att man lämnar jordelivet, vad är det då för mening med att tokspara och säga upp sig. Tvärtom har jag massvis med hobbies och intressen som kommer att få ta större plats när man inte har ett jobb att gå till. Det är lätt att bli passiv och sitta med vinglaset morgon som kväll.

    FI är för mig att man klarar sitt liv och uppehälle utan några direkta måsten, som att skriva blogginlägg eller recensera produkter eller skriva påhittade trevligheter om diverse produkter och tjänster man har "samarbete" med. Allt annat är nån sorts pseudo FI vars största syfte verkar vara att agera "influencer" och att tjäna pengar på klick och liknande. Kanske lägger vi ner bloggen när vi blir FI, det vet vi inte. Huvudsaken är att den inte kommer att behövas för att tjäna pengar. Undrar om RB40, FreeAt33 etc kan säga samma sak?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är vilja producera och tjäna pengar är inte samma som att behöva det så åtminstone freeat33 borde falla inom kategorin fria. Jag har följt Jason sedan start och även om allt är fejk så är det logiskt rimligt att han är fri. Att han fortsätter mjölka Internet känns väl ändå ganska rimligt om han nu gillar det?

      Radera
  2. Exempel som du tar upp "Om du tjänar en miljon i månaden och sparar en halvmiljon" och "om jag plötsligt satt med en miljard på banken" känns väl inte helt relevant om det handlar om att skapa awareness och intresse för FI från gemene man? Mer intressant vore väl att ta upp rimliga nivåer som folk kan relatera till och introducera 4%-regeln till läsarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken underbar tur jag har som har folk i mitt kommentarsfält som kan klaga på vad jag skriver och dessutom definiera vem min målgrupp är. Tack

      Om detta inlägg inte passade kan du kika på något av de 900 andra inläggen. Många av dem innehåller säkert det du efterfrågar.

      Radera