torsdag 21 februari 2019

Definitionen av ekonomisk frihet i 7 steg

Vi som bloggar om sparande, privatekonomi och finansiell frihet slänger oss ofta med uttryck som rikedom, frihet, trygghet osv men det är sällan vi definierar begreppen.

Det beror förmodligen på att det dels är skitsvårt att sätta en stämpel som klart och tydligt definierar de olika begreppen men också för att de olika orden har olika innebörd för olika människor. Vad innebär ekonomisk frihet för mig?

Jag kan konstatera att det finns folk som definierat finansiell frihet på sätt som överensstämmer med hur jag ser det och den bästa beskrivningen jag hittat tycker jag att Joshua Sheats levererat i podden Radical personal finance ep174.


Han beskriver 8 steg (7 steg av olika grader av frihet och steg 0). Det första steget, steg 0 är när man är ekonomiskt beroende. Alla har varit där. Någon gång föddes man och var helt beroende av andra för sin egen överlevnad.

Steg 0: Ekonomiskt beroende

De sju följande stegen är olika grader av ekonomisk frihet och fritt översatt är de som följer:

Steg 1: Kreditvärdig (solvent)

Steg 2: Ekonomisk stabilitet

Steg 3: Fri från skulder

Steg 4: Ekonomisk trygghet

Steg 5: Ekonomiskt oberoende

Steg 6: Ekonomisk frihet

Steg 7: Ekonomiskt överflöd


Stegen förklarade

Joshua beskriver det som en resa. Du börjar i beroende och kan givetvis hamna där igen även efter barnaåren men strävan är uppåt i pyramiden för den som är ute på en finansiell resa.

Steg 1 handlar om att komma så långt att man kan försörja sig själv utan hjälp från andra. Man skaffar sig en inkomst och kommer ifatt sina räkningar.

Steg 2 är när man kommit så långt att man dels klarar alla nuvarande utgifter men att man också lyckas bygga upp en buffert för oförutsedda utgifter. Det är aningen deprimerande att veta att huvuddelen av mänskligheten aldrig passerar det här steget och då finns det fem steg kvar. De flesta kommer inte ens till det här steget tyvärr varför det är viktigt att reflektera över hur lyckligt lottade vi är som fortfarande kan arbeta oss uppåt i strukturen.

Steg 3 som beskrivs som frihet från skulder är inte nödvändigtvis att man skall betala av alla skulder man har för vissa skulder kan vara värdefulla. Dock handlar det om att betala tillbaka alla gamla skulder till vänner och familj. Eventuella kreditkortsskulder, blancolån och billån.

Man skall inte ha skulder som uppkommit för konsumtion eller för att köpa deprecierande tillgångar.

Det skall också finnas en plan för skulder som uppkommit för att man köpt tillgångar vilka förväntas stiga i värde men den här typen av skulder kan fortfarande vara rättfärdigade för att bygga en större trygghet men man måste ha kontroll.

Steg 4 är när du lyckats frikoppla dina grundläggande utgifter från behovet att arbeta för att betala för dem. Du har helt enkelt inkomstströmmar vilka kan betala för de mest grundläggande kostnaderna i ditt liv utan att du aktivt behöver gå till jobbet. Här snackar vi mat, boende, grundläggande försäkringar, el och vatten och transporter. Ingen lyx utan ren överlevnad.

Steg 5 är steget då jag anser mig vara ekonomiskt fri och många bloggare verkar dela den åsikten. Här handlar det om att man skall ha (passiva) inkomster som täcker den nuvarande standarden man har på tillvaron.

Här skiljer sig givetvis nivåerna åt. Vissa anser att det är livsnödvändigt med en 30 meter lång segelbåt, ett sommarhus på Marstrand och ett i Marseille vid sidan av villan på Lidingö. Det är absolut nödvändigt att man har tre sprillans nya bilar per hushållsmedlem, att man bara har den senaste mobiltelefonen och det enda man kan dricka är champagne. Allt skall givetvis vara möjligt att uppnå när frugan tar hand om de tre barnen och mannen arbetar på bandet på Volvo.

Andra har lite mer modesta önskemål med livet där en ostmacka och kaffe ur en termos intaget sittandes på en granitklippa på Bohuskusten är höjden av lycka. Att sedan kunna vara frisk nog att cykla hem till den lilla villan någon mil från det mesta där man uppfostrar sina barn i fred och frihet med det mesta av dagarna lediga och tillsammans med sin partner; är livet på en pinne.

Var och en får bestämma sin egen lycka.

Steg 6 är då du har tillräckligt för att inkomsterna också skall tillåta dig att förverkliga en dröm du har men som inte riktigt ryms i dagens livsstil eller budget. Det kan vara en resa, en fräck bil, en spännande upplevelse eller vad man nu kommer på och drömmer om. Någon vill åka till ett krigshärjat område och volontära. Någon annan drömmer om att besöka 100 länder och en tredjes högsta dröm är att köra Ferrari. De flesta drömmar kräver medel och på den här nivån har du medlen även om det givetvis kan finnas annat som hindrar.

Steg 7 är slutligen steget då du har så mycket pengar att de med god marginal täcker alla dina behov. Nu har du nått nivån då du på allvar måste fundera på att förvalta pengarna på bästa sätt och att dessutom försöka se till att pengarna förvaltas ansvarsfullt även när du inte kan göra det längre. Du må vara finansiellt trygg men nu handlar det om att se till att överskottet förvaltas på ett hållbart sätt.

Summering

Jag kommer återkomma till den här listan på olika vis men jag ville börja med att ge ett ramverk, någonting att referera till. Du får gärna komma med synpunkter om du inte håller med om uppställningen. Det är alltid kul att utvecklas.

En första reflektion jag kommer till är att jag glatt kan konstatera att även om jag för tillfället arbetar på steg 3 handlar det i huvudsak om egna val och det är väldigt skönt. Vi har exempelvis ett billån och jag belånar portföljen men räntan på billånet är under 2 % och aktielånets ränta är också mycket låg. Huvudanledningen till att vi valt att ha dessa lån är också för att just räntan är låg och möjligheten till högre avkastning på andra tillgångar är stor varför dessa lån är väl avvägda för att maximera avkastningen på pengar snarare än ett behov för att finansiera en livsstil.

Skulle vi lösa dessa lån skulle vi fortfarande ha en god bit kvar till nivå fyra och jag vill nog ändå känna att bostadslånet vi har fortfarande ligger lite i luften. Vi har fortfarande nettoskulder och jag kommer inte känna mig ekonomiskt trygg innan jag med enkelhet kan gå in på banken och göra mig helt skuldfri om jag skulle vilja det.





6 kommentarer:

  1. Riktigt intressant och välskrivet inlägg!

    Den här uppdelningen känns rätt logisk, och den kan nog hjälpa många att definiera vad det är de faktiskt vill uppnå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack wiki

      Det hjälper i alla fall mig så med lite tur kan det hjälpa fler.

      Radera
  2. Väldigt många steg där! Jag är nära steg 4, men når nog inte fram förrän nästa år.

    Steg 7 är för mig som arvingeslös ointressant, men steg 6 blir mitt slutmål.

    Min modell är enklare och har bara 3 steg:.
    1. De passiva inkomsterna täcker de fasta utgifterna (nådde jag 2019).
    2. De passiva inkomsterna täcker alla nuvarande utgifter (på en nivå där jag sparar och investerar hårt, så därför är för mig skillnaden mellan steg 4 och 5 litet). Motsvarar steg 5 ovan (prognos 2023).
    3. De passiva inkomsterna täcker utgifterna för den levnadsstandard jag kan tänka mig resten av livet. Steg 6 ovan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vilja påstå att det finns skäl att fundera på hur pengarna skall förvaltas även efter din avlägsna hädangång. Tänk Buffet eller Israelsson. Även om du inte har några arvingar vill du väl inte att din eventuella kvarlåtenskap förvaltas oansvarigt? Du vill väll att pengarna går till någonting du kan stå bakom.

      Radera
    2. OK. Du kanske har rätt. Har två idéer:
      1. I varje avgångsklass (en klass/år) i min byaskola fick en elev som utmärkt sig ett Stipendium (mitt år råkade det vara jag). Detta skulle jag kunna kopiera.
      2. Idrottsföreningens (fotboll) ungdomssektion (också i min barndomsby) hade jag mycket glädje av och skulle kunna ge en årlig peng.

      Det gemensamma med de ovan är att byn fortsatt ska leva.

      Tanken är alltså i så fall bara att skala av avkastningen och inte röra kapitalet.

      Radera
    3. Det låter som trevliga syften. Jag tänker att det enklaste du kan göra är att skriva ett testamente där du ger kvarlåtenskapen till dessa ändamål men för din egen tillfredsställelse skulle du ju kunna skänka redan innan du avviker från planeten :-)

      Var och en får fatta egna beslut men jag tror att man ändå måste räkna med att man inte kommer stå helt barskrapad när man lämnar jordelivet och personligen ser jag hellre att barncancerfonden får mina pengar än att allmänna arvsfonden investerar i ett kamelsafari...

      Radera