tisdag 14 april 2020

En snorig treåring

Jag förstår alldeles utmärkt varför vi måste ta alla de skyddsåtgärder vi gör just nu och det finns mycket som är positivt.

Att jobba hemma har klara fördelar. Det är lagom långt att pendla till jobbet. Klädkoden är inte lika strikt och kaffet är bättre men det finns några saker som är aningen svårare också.


Eftersom man inte får vistas bland folk om man har minsta symptom innebär det att dottern inte fått gå till förskolan på en månad. Har du någonsin sett en 100 % frisk treåring? En treåring utan att det rinner det minsta från näsan? det har inte jag...

De två första veckorna var ganska trevliga eftersom hustrun var lite snuvig hon också så då var vi alla tre hemma och eftersom hon inte kunde jobba hemifrån passade hon på att sjukskriva sig och jag vabbade så vi hade lägre inkomst men mycket trevlig tid tillsammans.

Efter ett par veckor förändras dock läget för ett barn som inte får träffa andra barn förvandlas långsamt till en mardröm av sprattel och skrik. Efter ett par veckor blir dessutom hustrun tillräckligt frisk för att få lov att arbeta igen och eftersom hon jobbar i vården är hennes arbetstid betydligt viktigare än min så jag blir kvar hemma och försöker underhålla ett yrväder med mycket stark vilja.

Efter vecka tre förstod jag med innerlighet de som motsätter sig FIRE om det innebär att man "slipper" gå till jobbet och efter vecka fyra började jag googla andningsövningar, tyst retreat, valium och polarexpeditioner.

Om inte det här jävla viruset lugnar ned sig snart kommer jag starkt överväga att köpa en lägenhet till. Jag var sååå förberedd på karantän (det är jag egentligen alltid). Vi hade mat och vatten för månader, energi, hygien osv men hur skulle jag någonsin kunna förbereda mig på att sitta inlåst med en treåring?

Om du läser detta - skicka hjälp




10 kommentarer:

  1. Varför måste ni vara inlåsta? Ni kan väl vara ute utan närkontakt med andra? Långa cykelturer med barncykelstol i vårvädret? Utforska skogar, meta abborre, det finns ju hundra spännande saker man kan göra utomhus i Sverige utan att vara nära andra människor? Eller menar du att din treåring är för förkyld för att vara ute, förstår inte riktigt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag inser att allas förutsättningar ser olika ut men för oss är det svårt. Vi försöker ta oss ut så mycket det går men eftersom dottern är extremt åksjuk blir det inga bilresor i onödan och när hon är sjuk kan vi inte åka kollektivt (vilket brukar funka bättre än bil) vilket lämnar cykel eller promenad.

      Från relativt centralt i Göteborg till någonting där man inte riskerar att träffa särdeles mycket människor är det med enkelhet en mil och ofta längre än så. När jag själv är lite krasslig är 2-4 mil på cykel med en överenergisk 3-åring på släp inte en rimlig situation.

      (delsjöarna och andra mer närbelägna naturområden i trakten svärmar med folk, speciellt nu i påsk när alla varit lediga och det varit fint väder)

      Så nej, vi är inte fysiskt inlåsta men vi har tveklöst varit ganska begränsade i vad vi kunnat göra.

      Radera
    2. Förstår ditt problem. Jag bor ca 2,5 km från Skatås men det är för mycket folk även för en vuxen som fattar att hålla avstånd. Jag var helgen innan påsk och redan vid kl 10.30 var det lite för mycket folk för att man skulle känna sig bekväm. När jag promenerade hem därifrån ca 45 minuter senare mötte jag massa bilar på väg dit.

      Det är dock relativt lugnt på kyrkogårdarna. :-)

      Radera
    3. Fast folk är så jävla otrevliga mot en om man sitter och grillar på en grav eller fiskar i en vas 😁

      Radera
  2. Ja det är inte helt optimalt nu. "Pappa, jag har inget att gööööööööra" har jag hört en miljon gånger redan. Pappastyrka!

    SvaraRadera
  3. Prova att ha 2 barn hemma som inte kommer överens trots obegränsad tillgång till surfplattor, pysselgrejer och russin. Jag försöker se på det hela som att jag har skaffat hundar; de behöver rastas flera gånger per dag annars funkar det inte! Även snoriga hundar behöver rastas. Jobbet får vänta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte tänkt att bli en tävling 😁 två är säkert värre än en. Vi var sju syskon när jag växte upp och jag är äldst med nära tio år till nästa så även om jag bara har en egen har jag nästan testat att leva med ett fotbollslag och jag håller med om att det är ganska trist i perioder.

      Radera
  4. I hear you brother, hemma i stort sett 1 månad med en 3 och 5,5 ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ouf... två så små kan inte vara njutning så länge.... lider med dig

      Radera