torsdag 9 april 2020

Jag räddar Sverige

Sedan ett par år tillbaka är jag statsanställd. Mitt jobb är ganska dynamiskt med en rad olika arbetsuppgifter, trevliga arbetskollegor, flexibla arbetstider, en bra chefsstruktur och på det hela taget många trevliga stunder på en dag. Det enda man kan ha synpunkter på är kanske lönen men varför klaga. Man får bara anpassa utgifterna istället så löser det sig.

Så kom det ett virus som lamslog hela världen och vår myndighet sattes i någon form av beredskapsläge och sedan någon månad tillbaka arbetar de flesta natt och dag för att få klart systemstöd, rutiner, utbildningsmaterial och massor av annat för att administrera stöd till svenskt näringsliv.



Nån som hört talas om korttidsarbete?

Från och med i tisdags är det möjligt att söka och tillsammans med några hundra handläggare från fyra-fem olika myndigheter skall jag hjälpa Sverige att överleva en ekonomisk vinter.

Eftersom det här viruset har satt alla i karantän har den ekonomiska aktiviteten i stort sett avstannat så det är ganska många företag som behöver det här stödet. Det betyder att tills vi lyckas låna in personal och utbilda dem i våra system och det här specifika regelverket och allt sånt så ligger det en stående order att arbeta så mycket som möjligt utan att bryta mot arbetstidslagstiftningen.

Så jag jobbar lite mer nu än vanlig. Från 80 % gick jag först upp till 100 % och nu vet jag inte hur mycket det kommer landa på tillslut men jag vet att det är en begränsad period så det är bara att köra.

En sak som skall bli spännande med allt det här är att se vad som slutligen landar på det egna bankkontot när lönen kommer. Det finns ju förutsättningar för en aningen högre lön än vanligt i några månader framöver. Tyvärr blir lönen för mars ganska kass eftersom jag var tvungen att vabba länge men det borde mer än väl vägas upp till sommaren.

Hur har ni det? Klarar ni er eller tillhör ni de som blivit permitterade?

Ta hand om er allihopa och håll er friska

6 kommentarer:

  1. Räcker väl att säga att jag är sjuksköterska, så behöver jag väl inte förtydliga att jag inte är rädd för att bli arbetslös men heller inte kan jobba hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till därute. Fru AvL är sällan hemma så det är tur att mitt jobb är som det är annars hade det varit svårt att rulla runt nu.

      Radera
  2. Det man kan fundera över är varför det mesta tycks ske adhock på volley i Sverige? Trots all de oändliga myndigheter vi har sedan länge. Det framstår som att det mesta hittas på här och nu? Istället för planering i lugn och ro i vanliga tider?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gissa att det du ser som ett problem härstammar från beställarledet snarare än utförarna dvs politiken snarare än myndigheterna

      Radera
  3. Hej AVL. Blir en hel del extra jobb nu när många är sjukskrivna i vården. Blir några kronor extra i lön iallafall och det är ju uppskattat i tider som dessa :-)

    Önskar dig en glad påsk.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  4. Jag är också tryggt anställd av staten. Vi har jättemycket att göra så är inte orolig för att bli av med jobbet. Alla är hemskickade sen en månad tillbaka och jobbar hemifrån.

    SvaraRadera