lördag 25 april 2020

Att utöka pensionen med 2000 kr/månad

Jag har haft anledning att räkna en del på olika pensionsscenarion det senaste och konstaterar att när man väl är i uttagsfasen gäller det att ha koll på ett par viktiga antaganden.

Hur lång tid skall pengarna räcka?
Vilken avkastning kan vi förvänta oss?
Vad skall pengarna användas till?

Sen finns det massor om skatter och kostnader hit och dit och man kan bli riktigt teknisk men jag satt och spekulerade i ett scenario där en nyss bliven pensionär - 65 år gammal, hade önskat en liten guldkant på tillvaron utöver den statliga pensionen och tjänstepensionen - vilka summor i sparande behöver man?

Låt oss anta att man behöver ungefär 15 000 kr per person i genomsnitt i Sverige. Om vi också antar att det är vad ens pension täcker men det hade varit trevligt med 2000 kr/månad extra för att kunna göra en resa eller köpa någonting extra speciellt någon gång ibland; vad behövs?

Låt oss därefter göra ett antagande att den genomsnittliga livslängden i Sverige är 82 år och att man vill köra hela vägen in i mål.

Sist men inte minst antar vi att vi kan få 6 % nominell avkastning med en 40/60-portfölj och att vi kan investera i ett ISK och att statslåneräntan är under 2 % ett bra tag framöver.

En snabb excelsnurra med antagandena att uttaget skall vara 24000 kr/år och att den årliga avkastningen blir 5,5 % (6% nominell avkastning - 0,5 % skatt) ger mig att man klarar dessa 17 år om man startar med 275 000 kr.

Detta kräver för all del en rak avkastning vilket är osannolikt men det finns olika strategier för att kunna se till att man får den avkastningen och kanske även inflationsjusterar portföljen men låt oss säga 300 000 kr.
Bild: z2036.blogspot.se

Det kanske kan ses som mycket men om man sparar undan en summa motsvarande ett paket cigaretter och en coca-cola i månaden under sitt arbetsliv i en gratis indexfond så är man på plats och om jag minns mina lyxfällanavsnitt rätt är det ganska vanligt förekommande att det utrymmet finns i de Svenska hushållens vardagsbudget.

Vill man vara på den säkra sidan försöker man klara sig utan den där pizzan också den där enda dagen i månaden då man gav upp ciggen och läsken.



Med 600 000 kr i portföljen behöver du ingen avkastning alls för att kunna ta ut 2000 kr/mån under hela pensionen och då kan man räkna bort all risk. Allt som krävs är ett sparande på 200 kr/mån.

Tänk vad du kan göra med 500 kr i sparande...




2 kommentarer:

  1. Hmm, så om jag vill ha riktig guldkant och ta ut 10000 kr i månaden från 65 år till 82. Hur mycket behöver jag enl. dina beräkningar ha på min 65-årsdag?Behöver inte ha kvar något av pengarna när jag är 82.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Givet de antagandena jag skrev om ovan multiplicerar du summan med 5 dvs 1375000. Det är ett litet avrundningsfel så skall man vara petig behövs det en aning mindre men man kan aldrig göra så exakta beräkningar på så osäkra antaganden varför det är direkt olämpligt att fatta livsavgörande beslut baserat en så grov kalkyl. Detta skall bara ses som inspiration.

      Radera