tisdag 7 april 2020

Låsta obligationsfonder

Jag har haft tur ganska många gånger än så länge i den här krisen. En av de gångerna var när jag, fredag den 13 satt och funderade på mina obligationsfonder.

Jag resonerade som så att det mest sannolika skulle vara att det fanns en del inneboende risk i marknaden även om volatiliteten sannolikt skulle vara lägre i obligationer än i aktier. Om jag nu har obligationsfonderna för att skydda mot nedsidan samtidigt som de skall ge en möjlighet till positiv avkastning också konstaterade jag att om sannolikheten för kraftiga negativa resultat är överhängande borde det vara bättre att sitta på kontanter...



Det var i alla fall min tes och jag såg inte hur det skulle kunna bli något annat än nedgång även på obligationsmarknaden så jag tryckte på säljknappen och tur var väl det.

Det resulterade i en marginell nedgång (2 % är en vansinnig nedgång om man tar hänsyn till att det inte skall svänga på det viset) men några dagar senare fanns pengarna på kontot.

Den 20 mars insåg man så att marknaden för svenska obligationer är så liten att det räcker med ganska lite störningar för att marknaden helt skall haverera vilket betyder att flera fonder stängde möjligheten till uttag.

Det betyder att en stor mängd sparare satt inlåsta i ett tillgångsslag som skulle vara nästan lika säkert som bankkonto (i alla fall om man fått tro alla riskskalor och bankrådgivare).

Skriverierna har varit många och jag förstår att folk är missnöjda men jag förstår samtidigt att man blockerar möjligheten till utflöden eftersom det inte finns köpare på obligationsmarknaden. Det är inte rimligt att obligationer i Telia eller SBB skall gå ned med 20 % över en natt. Hade jag kunnat köpa en obligation i Vattenfall, Telia eller SBB för 60-80 % av nominellt värde hade jag gjort det vilket ögonblick som helst men jag har inte resurserna för det.

Anledningen till att fonderna har stängt är för att skydda oss privatsparare från de här vansinniga priserna för den som trycker på säljknappen nu kommer bli lurad.

Det var inget jag visste när jag sålde mina andelar utan det handlade bara om tur (eller otur för det kan ju vara så att när fonderna väl öppnar igen har läget stabiliserats och det visar sig att jag var förloraren).

Oavsett vad som händer kommer jag inte vara ledsen för det. En del av det frigjorda kapitalet har använts för att köpa aktier i kraschen och det finns kvar en del som kan användas om det skulle visa sig att köpläge kvarstår.

2 kommentarer:

  1. Klokt inlägg och jag förstår de gjort detta för att rädda sina kunder men det ser ändå illa ut enligt mig. Kanske skulle de haft lite större kassa för att klara lite utflöden?

    Sen är jag inte lika säker på att företagsobligationer är en så säker tillgång som du tycker men det är en annan fråga ;).

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usitsfonder är ju ganska begränsade i hur mycket kassa de får ha så om det blir så här mycket utflöde går det inte att parera tyvärr.

      Jag säger inte att alla företagsobligationer är säkra men jag har genuint svårt att tro att det blir den här krisen som sänker Telia. 😀

      Radera