tisdag 21 april 2020

Bokrecension - 101 Tankar om Aktier

Jag blev för ett tag sedan kontaktad av en författare vid namn Ludvig Rosenstam Åhman för att han har släppt en ny bok inom området aktier/privatekonomi och han frågade om jag ville ha ett exemplar.

Självklart fattar jag att han vill ha lite marknadsföring som tack och ibland tillåter jag mig att vara lättköpt för jag gillar när folk bidrar till kunskap och lärande.

Så om det inte var tydligt - Jag fick en bok gratis vilket kan ha påverkat den här texten och därför kan det här ses som marknadsföring i samarbete med författaren men jag vill fortfarande tro att jag har kapacitet att vara någorlunda opartisk i min recension trots det.



101 Tankar om Aktier

Det här kan vara en bok som mår bäst i händerna på nybörjare. Det är en lättläst bok med korta kapitel där författaren på ett enkelt sätt förmedlar en mängd kunskaper och teorier om sparande, aktier och ekonomi vilka man kan ha nytta av om man skall investera sina surt förvärvade slantar på en volatil marknad.

Det är mycket börspsykologi men en hel del annat matnyttigt finns också med.

Är du en van investerare med ett stort intresse är det här förmodligen en bok som innehåller gamla sanningar men en av sakerna jag uppskattade med konceptet är att eftersom kapitlen är så korta och indexet i början är så tydligt kan man nästan använda boken som ett uppslagsverk när man behöver gå tillbaka och fräscha upp någonting man har gömt för långt bak i sitt dammiga bakhuvud.

På det hela taget tycker jag det finns en plats för den här boken också. Egentligen mer så än mycket annat jag recenserat de senaste åren. Det enda negativa jag vill framföra är att boken kostar 1 kr/sida men eftersom den finns på biblioteket är det kanske ingen stor grej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar