torsdag 2 april 2020

Månadsavstämning mars -20

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Mars är äntligen slut. Vilken vidrig månad det har varit för den som inte är helt döv för medias härjningar eller vad som händer i vårt samhälle och på börsen. En sån här månad hade jag varit mycket lyckligare om jag inte arbetade med att hjälpa företagare och investerade på börsen men nu är det som det är och efter regn kommer solsken.

Det har varit en ganska trist månad på fler sätt för vi har givetvis varit förkylda som vanligt men skillnaden nu är att vi inte får lämna hemmet. Dottern har inte varit på förskolan på flera veckor och föräldrarna får inte gå till jobbet så det har varit en blandning av underbar familjetid och klättra på väggarna vansinne här hemma.

Men det finns många ljuspunkter även i de mest nattsvarta av tillfällen och så svart har det faktiskt inte hunnit bli. Herr AvL har ett jobb han kan utföra hemifrån (svårt när dottern klättrar på mig men det går). Vi storhandlar och bunkrar i vanliga fall så när det kommer en månad då vi inte får gå ut är det inga problem alls. Solen har kommit tillbaka med nytt hopp om lycka och glädje.

Bild: Pixabay.com

Ekonomi

Det är lätt att vara efterklok men nu hade det varit gött att ha mer pengar i kontanter för att öka köpen men jag håller tillgodo med det som finns och köper så mycket jag kan på vägen ned. I de branta nedgångarna skapas ypperliga köptillfällen.

Sparandet har varit okej den här månaden men de nyligen gjorda förändringarna gör ett ganska lågt avtryck denna månad och det är först nästa månad eller kanske ytterligare en då jag förväntar mig att det stora avtrycket av tidigare förändringar kommer komma med löneökningar och minskade kostnader. Då kommer det bli en hel del pengar över hoppas jag och jag tror inte att det kommer vara för sent för att komma in "billigt" på börsen.

Portföljutveckling

Det egenhopsnickrade AVL-indexet avslutade på -14,64 % (-6,98 %). YTD ger detta ett resultat för indexet på totalt -20,54 % (-7,05 %)

För portföljen slutade månaden på -16,15 % (-4,70 %) i mars. Året är nu totalt på minus med -17,61 % (-1,72 %).

Det är blodröda siffror och det är nu den mentala övertygelsen sätts på prov men jag har testat det här förr så jag ser inte att jag skall vika riktigt ännu. Istället köper jag för glatta livet och det hoppas jag visar sig positivt om några år.

Sparande

Jag hade några tusenlappar kvar på bilen i slutfaktura och lite annat som skulle ut men resultatet blev ändå hyggligt.

Den här månaden sparade jag 59,46 % (5,75 %) och tar man bort utdelningarna blir det ca 55 % i sparkvot.

På helårsbasis har jag sparat totalt 39,27 % (21,51 %). Målet i år är min/max 40 % räknat över helåret så just nu ser det bra ut.

Utdelning

Mars brukar vara okej men det var innan alla bolag valde att skjuta på sina årsstämmor och/eller ställa in utdelningarna så det blev ganska skralt men jag hoppas på att helåret ändå skall bli okej och att inte alla bolag skall ställa in sin utdelning.

Utdelningarna täckte 10,43 % (29,04 %) av en genomsnittsmånads kostnader.

Portföljen har täckt totalt 4,34 % (3,47 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Målet för året är 25 % med den skillnaden jämfört med föregående år att kostnadsbasen är höjd avsevärt. Det kan gå men det blir väldigt svårt. Speciellt nu när flera utdelningar uteblir och de första månadernas nysparande blivit relativt svagt.

Nedan hittar du en jämförelse över hur utdelningarna fördelar sig över året och hur det sett ut tidigare år.


Bild: AvL

Jag mottog hela 64 % mindre pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2019.

Livskvalitet

Vi har haft mycket mer tid för reflektion och samtal i familjen och föräldrarnas arbetssituation har aktivt förändrats till det bättre hela vintern även om det finns mycket kvar. Varje dag som går blir lättare i umgänget med dottern också vilket gör livet i allmänhet mycket enklare.

Tyvärr har samhällsrädslan begränsat umgänget med andra en aning och det hade väl varit okej om inte anledningen främst var för att vi var sjuka. Annars hade det kunnat vara ganska mysigt med några helger fyllda av god mat, mysiga filmer och tid för varandra men det blir inte riktigt samma grej med ett tungt huvud och påtvingad karantän.

Hälsa

Jag har diagnostiserats med astma och påbörjat behandling vilket förhoppningsvis kan hjälpa mot dessa konstanta förkylningarna och även hjälpa till när träningen känns tung.

Jag har kunnat träna en del men i mitten av månaden gick det ned igen. Dels för att jag blev sjuk och sedan för att Friskis&Svettis stängde anläggningarna pga Covid-19 och vi sattes i karantän pga förkylning.

Jag är riktigt sugen på att detoxa kolhydrater med några veckor/månader i någon lågkolhydratdiet men jag har inte kommit hela vägen i den tanken så jag har inte börjat och för att det skall vara aktuellt måste vi få lov att handla också...

Summering

Nu vill jag ha mer lön och annat fritt kapital så att jag kan köpa hårt på börsen. Löser jag det kan jag kanske lösa mina utdelningsmål för i år och det hade gjort att jag ganska snabbt kunde komma närmare de långsiktiga målen.

//Siffrorna inom parenteserna beskriver situationen föregående månad förutom när det gäller månadens utdelningarna då de beskriver nivån för samma månad året innan omräknat för innevarande års kostnadsnivå.//


Bildkälla: pixabay.com, AvL och Nordnet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar