tisdag 10 mars 2020

Coronabunkrar och preppar för glatta livet

Jag tror inte att någon kan ha missat att det sprids ett virus i världen just nu och media gör sitt absolut bästa för att skapa panik precis som vanligt. Det finns en anledning till att jag gör allt jag kan för att undvika den där dyngan som sprids på sociala medier och av mer eller mindre accepterade mediakanaler.

Självklart finns det värden i att inte hålla sig helt utanför verkligheten men den här masshysterin är förmodligen helt felriktad för allt tyder på att de flesta som får det här viruset upplever symptom i stil med vilken annan influensa som helst och efter ett och ett halvt år fyllt av förskolebakterier, kräksjuka och löss skulle vi nog klara av en influensa också och så länge vi bara håller oss ifrån våra äldre släktingar när vi är sjuka (vilket vi alltid gör för det borde vara självklart för alla) skall det nog gå bra det här.


Jaja... Jag ser i matvaruaffären att pulvermos och köttsoppa på burk är slut. Det är saker jag aldrig köper så för oss är det lugnt. Jag ser att aktier börjar bli billigare men jag inser också att mycket av det kan ha att göra med att det sannolikt kommer ett par svaga kvartal nu så även om jag är en gnutta försiktig tycker jag också att det kan finnas aktier där reaktionerna varit lite väl starka.

Så vad gör vi då?

Vi bunkrar bönor och linser, krossade tomater, burkchampinjoner och kokosmjölk. Vi bunkrar ris och havregryn, matolja och russin. Vi bunkrar dasspapper, tandkräm och massor av andra hygienprodukter som diskmedel och handtvål.

Varför?

Precis som vanligt storhandlar jag på Willys. Jag avskyr att handla så jag gör det så sällan jag kan och om det finns något tillfälle då många av stapelvarorna är billigare än vanligt tenderar jag att ta i ordentligt för att slippa köpa det igen på ett tag.

Därför har vi fyllda skafferi vilket sannolikt skulle innebära att vi hade klarat oss (men det hade blivit tråkigt efter ett tag) i karantän i upp till tre månader givet att el, vatten och avlopp fungerar. Det har inget att göra med det här viruset utan vi har regelmässigt 5-10 kg ris i ett skåp, några liter rapsolja i ett annat, ett par-tre påsar havregryn, 5 kg blandade torkade bönor och linser och ett välfyllt skåp med kryddor.

Vi lagar mat varje dag och om jag och familjen av någon anledning (läs två veckor kräksjuka i februari på den minsta av oss och dygnetruntvaka för trötta föräldrar) inte orkar handla på två veckor skall vi klara oss. Efter någon vecka börjar det bli tomt på mjölk och yoghurt men det klarar man sig utan om det kniper men det är väldigt skönt att inte behöva gå utanför dörren om man känner att man inte vill.

Därför är vi också hyggligt väl förberedda på att vara isolerade ett tag om det skulle behövas men anledningen är inte för att jag ser domedagen bakom varje hörn utan för att jag handlar i bulk när det är billigt. Testa vet ja, det blir ganska billigt att leva då.

Mer då?

På börsen handlar jag så mycket jag kan men samtidigt förbannar jag mitt skjutglada finger som alltid är för tidigt på köpknappen så nu finns det dåligt med likvider kvar.

Spelar det någon roll?

Njaä förmodligen inte förutom en sak. Den absolut viktigaste lärdom jag tagit med mig från alla dessa år av dyrköpta börserfarenheter.

När det svänger köper jag eller sitter på händerna och håller mig långt från säljknappen. På lång sikt kommer det förmodligen bli bra och börsen tenderar att återgå till medelvärdet och efter nedgångar repar sig börsen ganska snabbt igen.

Det enda jag kanske gör annorlunda nu är att jag köper mer indexprodukter och stora, diversifierade innehav exv investmentbolag framför de lite mindre bolagen jag äger men jag har svårt att tro att det skall vara dåligt i längden.

Summering

Det skadar inte att vara förberedd men att köpa saker i affekt är vansinne. Vår familjs vanor är sådana att vi oftast har resurser att klara väldigt många olika scenarion och den som säger att det är dumheter att sitta på stora matförråd om krisen kommer för då riskerar man bara att bli av med det; ja men om man inget har, av rädsla för att bli av med det, kommer vara tvungen att förlita sig på andra. Vi riskerar att bli mätta och att vi kan hjälpa de runt oss som behöver hjälp.

Skulle det vi förutspår slå in, nämligen att det här kommer blåsa över rimligt kvickt kommer våra portföljer vara välfyllda och våra skafferier likaså men det finns inget som skulle kunna få mig att i panik köpa handsprit på blocket för hundratals kronor litern.

Ta ett djupt andetag, njut av våren, köp saker du alltid använder när det är på rea och köp avkastande tillgångar när de är tillräckligt billiga.

Lycka till

2 kommentarer:

  1. Du tillhör således, som jag, en udda skara på börsen. I tex klädbutiken tittar folk ofta på reorna. Men när det är börsrea då gäller det oftast, för samma person, att springa mot utgången så fort som möjligt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket svårt att vara rationell på börsen men jag gör vad jag kan. 😁

      Radera