tisdag 25 juni 2019

Medveten shopping

Att berätta om att det är viktigt att kolla på kvittot eller jämföra priser borde vara som att sparka in öppna dörrar bland de som läser den här bloggen men för en tid sedan stod jag i grönsaksdisken och funderade på att köpa cocktailtomater.

På den lokala ICA-butiken kunde man då, på erbjudande, köpa två askar tomater för 30 kronor eller så kunde man köpa en och en för 14,90 kr/st. Den snabbtänkte inser att två då går lös på 29,80 kr.



När jag ser den här typen av uppenbara felaktigheter måste jag stanna upp ganska länge och fundera på vad det är jag missar. Inte kan det väl vara så att någon har gjort ett sådant flagrant misstag.

Oftast blir ändå svaret att - jo det kan någon ha gjort.

Sedan införseln av självscanning vill jag ändå våga påstå att det sällan blir fel när jag handlar. Ibland noterar jag att någon rabatt inte går in men jag brukar fånga upp det och säga ifrån eller lägga bort just den varan.

Så, själv är bäste dräng, och, håll lite koll så att du inte låter dig luras.

4 kommentarer:

  1. Roligt.
    Att du inte sa till personalen, verkligen ett konstigt fel :)

    Det är också viktigt att kolla kilopriset. Körsbärstomater är nästan alltid dyrare än "vanliga" tomater.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Så roligt tycker jag inte att det är att leta upp personal på ICA.

      Kilopriset i all ära men eftersom det är två helt olika produkter med olika smak och funktion är det svårt att jämföra. Men visst, om allt man skall ha är "tomater" utan tanke på någonting annat stämmer det du säger och då är det oftast klyftigt att välja andra tomatsorter

      Radera
  2. Detta var ju på Ica för rika, så det var troligen helt korrekt. Inte förvånad.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera