torsdag 13 juni 2019

AvL hyvlar i juni och köper fonder

För tre år sedan startade jag ett sparprojekt där jag offentligt skulle spara en femhundring i månaden och syftet var att låta bloggläsarna följa med på en långsiktig sparresa. Sedan någon månad har jag konstaterat att jag inte kan välja enskilda aktier i den här lilla portföljen på ett bra sätt. Det tar för mycket tid och fyller egentligen inte den funktion jag vill.

Därför började jag sälja av innehav jag inte ville ha kvar och köpte fonder istället. Den här månaden har jag sålt av portföljens Nordeainnehav. Förväxla nu inte den här portföljen med familjens totala sparande. Vi har kvar lejonparten av våra Nordeaaktier men sålde 12 stycken den 11/6 för 71 kr.

För pengarna och för månadens sparande köptes det in fondandelar istället. Den här månaden fanns det drygt 1700 kr att fördela och 1250 kronor har placerats fördelade enligt nedan.

500 kr Länsförsäkringar Global Indexnära
250 kr Nordnet Superfonden Sverige
250 kr Nordnet Superfondet Norge
250 kr Nordnet Superfonden Danmark

Portföljen har gått bra och jag hoppas den fortsätter utvecklas hyggligt även framgent så att dottern får en skaplig grundplåt när hon blir vuxen.



Som ni ser har portföljen spöat OMXSGI på ett års sikt så det kanske är korkat att byta strategi men tiden räcker helt enkelt inte till och då är fonder och investmentbolag ett mycket bra alternativ.

Mot friheten...

*Uppdatering = den 13/6 såldes de 4 aktier i Kinnevik som portföljen ägde och köpte 5 st Industrivärden C istället. Kinnevik har helt ändrat sin portföljsammansättning det senaste året och det senaste beskedet om att sälja Millicom för att sedan dra tillbaka det känns som att bolaget just nu inte riktigt har koll. Jag har heller aldrig varit riktigt nöjd med att Zalando utgjort en så stor del av portföljen som det gör varför jag bestämde mig för att Kinnevik får lämna portföljen. Kinnevik lämnar familjens samtliga portföljen idag.


Bloggfeed.se och Finansfeed.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar