lördag 22 juni 2019

Lunch på stan - Kungsportshusets Matbar

Jag har ätit lunch på stan oförskämt mycket det senaste halvåret. Jag har yrkesmässigt flyttat in till centralare delar av Göteborg varför jag passat på att luncha med vänner som jobbar inne i stan.

För mig blir det fortfarande inte mer än kanske en gång i månaden eller två så det är gott om lunchhak och vänner kvar att bekanta sig med.

Med det sagt så kan jag efter lite efterforskningar konstatera att en lunch i de centrala delarna av Göteborg kostar runt en hundring. Ibland kan man hitta lunch ned mot 80-lappen men då tenderar det att synas på kvalitet och mängd. På vissa ställen får man betala mer än en hundring för en sallad eller en korv med mos och då är det hippsters och förnäma miljömuppar med omaka strumpor, slitna gröna tygjackor och stor halsduk som äter där.

Utöver detta finns det också en rad ställen där man får betala mellan 125 kr och mer... För att få kalla det lunch borde det väl stanna runt 250 kr men givetvis finns det finare krogar som har öppet under lunchtid men som serverar ala carte och då kan man få lov att betala hur mycket som helst.

Ett av de aningen finare ställena jag testat under våren är Kungsportshusets Matbar.


Man hade kunnat tro att det här inlägget var sponsrat men det är det inte. Restaurangen är bara så bra att den förtjänar ett omnämnande.

Vi snackar vita dukar och planerad mat men utan att vara allt för pretentiösa. Servicen är snabb, exakt, trevlig och kunnig vilket, från mig, tenderar att vara ett extremt högt betyg.

Serveringspersonalen är uppmärksam utan att vara påträngande, genom hela serveringen, även när notan skall presenteras och detta är en ovanlighet.

För 125 kr får man en dagens och vad den dagens är behöver man hålla lite koll på i förväg. Det finns i regel ett köttalternativ, en veckans vegetariska och några rätter på a la carte där man också hittar dagens fångst för den som vill ha fisk.

För dessa 25 kronor extra får man ingen salladsbuffé, bröd, kaffe, kaka. Vad man får är en kypare som bordsplacerar, därefter får man en genomtänkt liten sallad och en amuse bouche (i vårt fall en liten alkoholfri nubbe). Man får också en liten korg med bröd (i mitt fall glutenfritt eftersom kyparen tog med sig behovet när jag frågade om det gick att göra lunchen glutenfri) samt vispat smör.

Vi var nöjda med vatten till maten och jag har för mig att vi blev erbjudna kaffe efteråt men eftersom vi hade lite bråttom och inte heller är stora kaffedrickare blev det inget kaffe så jag minns ärligt talat inte om det ingick.

Maten vi fick in var exemplarisk. Dagen vi var där serverades kalv, jordärtskockspuré, grillade primörer och en madeirasky. En vällagad kalv med grillade jordärtskockor kan vara det godaste som finns.

På det hela taget fick vi förstklassig service och mycket god och vällagad mat. Kvaliteten var sådan man kan förvänta sig på en lite bättre restaurang under kvällspasset vilket gjorde att jag blev mycket positivt överraskad.

Har ni vägarna förbi centrala Göteborg och behöver en bit mat kan jag varmt rekommendera KPH.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar