lördag 15 juni 2019

Veckans recept: Pastrami med jordärtskaka och tomatcréme

För några helger sedan bjöd vi hem vänner på middag och jag ville göra mig till en aning. Det är inte jätteofta längre som jag har tid, energi och möjlighet att experimentera och sätta samman menyer och recept men jag tycker det är kul.

Den här helgen fick jag den möjligheten och allt började med att jag konstaterade att jag hade rädisor på kolonilotten vilka var redo för skörd. Vad skall man göra av dem?


Bild: Stefan Mattson/Aftonbladet

Jag hade utöver de där rädisorna även lite finbladig sallad varför jag pillade ihop en sallad med tunt skivade päron och rädisor och till det gjorde jag en balsamvinägersirap (ta någon dl balsamvinäger och 2-3 msk socker. Koka tills ytan har bubblor stora som vindruvor. Klart).

Men det blir man ju inte mätt på.

Coop hade svensk fläskytterfilé för 49 kr/kg. En sådan inhandlades, putsades fri från senor och lades i saltlag över natten. Därefter följdes det här receptet vilket innebar en mycket mör och god köttbit. Enda skillnaden var att jag serverade köttet varmt.

Till det serverade jag en potatis- och jordärtskockskaka. Jag hittar inget recept på den men jag tog drygt ett kilo potatis (kanske 1,2 kg) och 2-300 g jordärtskocka. Skalade och rev fint i matberedare. Pressade ut vätskan ur det rivna och blandade så att skockorna och potatisen blandades.

Därefter tog jag en avlång brödform, smörade den och la i 1,5 cm tjocka lager av rotfrukter. Mellan varje lager saltades och pepprades det och lades tunna skivor av smör. När formen var full och relativt väl packad ställdes den i ugnen på 200 grader. Efter ungefär 40 minuter täcktes den med aluminiumfolie eftersom den fått ordentligt med färg och efter en dryg timme, kanske en och en halv, var den klar.

Rätten avslutades med det jag så förnämt kallar tomatcrème. Jag tog en halv burk crème fraiche (34 %) och 4-5 soltorkade tomater i olja. Ner med en stavmixer och vips har du "sås".

Jag missade att instagramfota anrättningen men jag kan innerligt rekommendera den för det blev riktigt gott. Det är dessutom en riktigt billig anrättning men ingen skulle få för sig att gissa att man med enkelhet kommer under 15 kr/portion även om man måste köpa salladen och inte hittar smör till extrapris.

Smaklig spis.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar