tisdag 11 juni 2019

Njut av den tid som är nu

Tid är det vi alla har lika mycket av. Hur vi än anstränger oss har dygnet bara 24 timmar och vi kan inte spara tid för framtiden. När jag, i min ungdom rökade, mätte jag ofta tid i cigaretter. En cigarett tog ungefär 5 minuter att röka klart så man visste att om promenaden mellan hemmet och busshållplatsen var längre än en cigg var det långt att gå.

Tid är ett märkligt koncept. Jag har spenderat större delen av mitt liv med att vänta på nästa fas i livet. När jag var yngre och blev mobbad drömde jag om att bli vuxen så att jag kunde bestämma själv var jag skulle vara och vad jag skulle göra.

När jag blev ung vuxen drömde jag om att bli äldre så att det skulle vara lättare att vinna andras respekt, att nå så långt att man hade pengar, tid och allt annat man då drömde om.


Nu drömmer jag om en tid då jag har sparat tillräckligt för att kunna bestämma själv över mitt liv.

Logiskt vet jag att det är orimligt att sitta här och drömma istället för att leva idag, men känslan av instängdhet försvinner inte för det. 

Kommer livet förändras bara för att jag har mer pengar på banken?

Förmodligen inte eftersom mycket av det som begränsar mig inte har med pengar att göra.

Vad kan man då göra för att bryta sig fri? I mitt fall innebär exempelvis det faktum att jag är småbarnsfar att livet begränsas en aning. Jag är helt övertygad om att det finns väldigt många människor som inte skulle tillåta sig att begränsas av att man har en tvååring hemma utan att om pappa vill se på matchen med polarna och bli dräggfull så skall pappa få lov att göra det.

Vill mamma och pappa flyga till Kreta och dricka öl vid poolkanten skall inte barn vara ett hinder. Barnen kan leka i bamseklubben med de andra barnen.

Om pappa vill...

Ni kanske kan ana att jag visst förstår att det går att göra massor av saker givet att man har ett förhållande till livet, sin familj och omgivningen där det fungerar, men i min värld är det inte rimligt att min dotter vaknar på söndag morgon och pappa har kräkts i en hink för att han var ute och söp med sina vänner dagen innan.

I mitt liv passar det inte att utsätta min familj för alla de eventuella hedonistiska lustar som en medelålders man kan tänkas ha; på precis samma sätt som jag förutsätter att det inte finns utrymme för det i min hustrus tillvaro heller varken för henne eller för mig.

Med dessa, för all del frivilliga, band på oss själva sitter jag ibland och drömmer om en annan tid; några år från nu när vår dotter är stor nog att följa med på äventyr. En tid när den sociala interaktionen i familjen är en gnutta mer stimulerande. En annan tid.

Pengar kommer inte lösa den situationen så vad väntar jag på?

Förmodligen går det att prioritera annorlunda just här och nu men jag kan inte riktigt se den vägen just nu. 

Det kan ha att göra med att jag suttit med min förkylda dotter när hon hostande suttit på pottan i en halvtimme med min telefon i knät och i Bolibompa-appen väckt Bolibompadraken 200 gånger i rad. 

Vad vet jag?

Man kan inte spara tid. Njut av den tid som är nu. Om du kan och vet hur.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar