tisdag 5 januari 2016

En målöversyn för 2016

Jag har valt fem mål att gå vidare med för 2016 varav två är hälsorelaterade och två är ekonomiska. Det femte och sista målet är att hela tiden försöka välja lycka. Att göra saker jag mår bra av, som jag blir gladare av eller gör mig och min omgivning lyckligare av.

Hälsomålen trodde jag var högt satta. den 26/10-15 vägde jag 104,4 kg och jag kände att jag började tappa greppet över mitt liv. Jag har en knäförslitning från ett aktivt liv och rädslan för smärta är många gånger förlamande. Ett av de underliggande målen med min verklighet är att så långt det är möjligt kunna återgå till ett fysiskt aktivt liv igen och bara ett par månader efter att jag inledde min resa på allvar kan jag säga att jag har nått väldigt långt. Borta är den handikappande smärtan. Givetvis upplever jag både smärta och obehag men varje dag jag gör mina övningar och tränar upp balansmusklerna i benen, gör skillnad. Varje extra steg gör mig dessutom mindre vilket minskar belastningen på mina knän för att ytterligare hjälpa mig framåt.

Jag skall gå minst 10.000 steg varje dag eller hålla en livsstil som motsvarar dessa steg. För att det hela skall vara rimligt skall anser jag att det är lämpligt att mäta min måluppfyllelse som ett genomsnitt över lite längre tid och jag tillåter mig att räkna om utförda konditionspass på gymmet till steg. Jag kommer under 2016 att behålla det här målet för jag tror att detta långsiktigt kommer att bidra oerhört till min hälsa men också till mitt psykologiska välbefinnande. En extra promenad varje dag behövs för att jag skall komma upp i mina steg och den promenaden ger mig riktig kvalitetstid med mina vänner och min familj på ett sätt som en stressad vardag aldrig kan. Ett bra mål som kommer innebära en utmaning när det finns massor av annat roligt att fördriva tiden med.

Jag skall väga under 95 kg. Tydligen är det så att om man slutar trycka i sig onyttigheter var eviga dag och dessutom ger sig ut och promenerar regelbundet tycker kroppen att det är svårt att upprätthålla samma övervikt som tidigare. På de två månader experimentet pågått har jag tappat sex kilo. Idag väger jag 98.4 kilo och innan helgerna med all julmat var jag ända nere på 97 kilo jämnt. Denna massiva succé skulle innebära att jag under de närmaste 12 månaderna bara behöver skala av ytterligare två-tre kilo för att lyckas och det vore för enkelt. För att må riktig bra skall jag väga mellan 85-90 kg om det inte är så att jag tränar för att bygga muskler för då kan jag väga lite till men en atletisk form innebär en slankare uppbyggnad. Jag tycker därför att det är rimligt att ändra det här målet till att lyda:

Innan år 2016 är till ända skall jag väga under 90 kg.

Ekonomiska mål är mer utmanande eftersom det inte alltid är möjligt att bestämma själv. Konjunkturen kan göra dig arbetslös eller på andra sätt förändra din ekonomiska situation men jag tänker ändå kämpa för att nå mina långsiktiga mål varför delmålen för 2016 blir som följer.

Jag skall spara minst 50 % av min nettoinkomst.

Jag läser en del på Mr Money Mustache och han har gått igenom hur lång tid det tar innan man kan leva på sin avkastning baserat på olika sparnivåer och med en sparkvot på 50 % skulle man kunna gå i pension efter 17 år allt annat lika. Om 17 år är jag 52 år gammal och även om det inte är ett uttalat mål att jag helt skall sluta arbeta är det ändå mitt mål att helt fritt kunna bestämma själv hur min tid skall fyllas.

Mitt andra ekonomiska mål för året är att skapa en passiv inkomstström stor nog för att täcka två månader av utgifter. För en tid sedan berättade jag att jag med de inkomster jag fick under 2015 rimligen skulle kunna betala för mitt liv och uppehälle under en månads tid och min önskan är att kunna dubbla detta under det kommande året. Vad som gör målsättningen extra tuff är att jag investerar långsiktigt och ämnar inte jaga utdelning för utdelningens skull men jag siktar på att den mottagna utdelningen under året skall uppgå till sagda summa och inte bara den planerade inkomstströmmen man rimligtvis kan beräkna baserat på mina innehav.

Under 2016 skall mina mottagna passiva inkomster kunna täcka 15 % av mina årliga utgifter baserat på 2015 års utgiftsnivå.

Jag är övertygad om att det här kan bli bra. Om inte annat kommer det bli väldigt stimulerande och intressant att försöka. Viktigast av allt är att försöka hitta lyckan i varje givet ögonblick och utvecklas som människa. Jag ser fram emot 2016 och hoppas att ni alla vill följa med på den berg och dalbana vi har framför oss.

4 kommentarer:

  1. Mål är svår och jag har nästan helt slutat med det, men ett mål har jag för 2016: Jag ska bli en mycket sämre konsument.

    Kolla gärna http://zenhabits.net/ om du vill förstå skillnaden mellan mål och vanor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Onkel Tom!

      Jag upplever att det är motiverande att ha ett mål att arbeta mot och jag har en gnutta tävlingsinstinkt i mig vilket gör att jag försöker nå målen men att inte nå dem kommer inte göra mig förkrossad.

      Jag är inte helt säker på hur din länk beskriver skillnaden mellan mål och vanor om syftet inte var att läsa hela bloggen utan bara det inlägg man hamnade på men oavsett är det ett intressant inlägg och innehåller många hjälpmedel vilka jag redan använder för att nå dit jag vill.

      Tack för dina synpunkter.

      Radera
    2. Sorry. Jag hade nog tänkt avsluta kommentaren när jag sagt att jag tror vanor är bättre än mål för att nå resultat. Men så tyckte jag att kommentaren blev så fånig att jag ville tillföra något mer.

      Det gick tydligen "sådär".

      Jag länkade inte till något speciellt inlägg på zenhabits. Det är en blogg där många inlägg handlar om att nå mål, utan att sätta just mål, utan fokusera på vana.

      Radera
    3. Ah, då förstår jag. Jag klickade på länken och hamnade på det sista inlägget som handlade om hur man lyckas med nyårslöftena men det verkar vara en blogg skriven på ett behagligt sätt så jag skall kika på den vid tillfälle.

      Jag tror du har rätt i att vanor är bättre än mål och jag försöker göra mina mål realistiska (för mig) och utformade på ett sådant sätt att de kan bli vanor. Att gå 10.000 steg är i praktiken en vana att ta en extra promenad varje dag sparandet är ju också en vana :-)

      De verkliga "målen" här är ju huvudsakligen min vikt och mitt sparresultat men de torde vara ett resultat av goda vanor.

      Tack för förtydligandet.

      Radera