fredag 8 januari 2016

Födelsedagsshoppar nya bolag

Det är den tiden på året då jag blir äldre och just i år, trots att det här på bloggen stått att jag är en 35-årig man ett tag nu, är tiden för min föråldring till att komma ett år närmare kunskapens krona.

När jag var åtta år släppte Magnus Uggla albumet 35-åringen vilket vann rockbjörnens titel "Årets bästa skiva". Jag kan bara hålla med. Som åttaåring borde man förmodligen inte tillgängliggöras den typen av kulturyttring som ges tillkänna i exempelvis låten "P-F" men snart tre decennier senare känner jag min lyckligt lottad över att vuxit upp i ett tillåtande hem utan en censurerande prydhetspolis.

Givetvis fick jag en gedigen utbildning i människovärde när skivan spelats på "repeat" i några timmar med syftet att lära en exalterad åttaåring positiva och negativa synsätt på livets olika aspekter och det är min övertygelse att denna pragmatiska uppfostran är långt bättre är en förbudsdriven dito eftersom den skänker kunskap och kräver eftertanke redan vid tidig ålder.

Jag minns fortfarande "Jag mår illa" som en av mina favoriter från skivan och då reflekterade jag inte särdeles mycket över textens mening men tidens gång skänker nya insikter och endast en historisk tillbakablick kan erbjuda upplysning gällande de beslut vi fattar idag och huruvida utfallet av dessa skänkte önskat utfall.

Idag diversifierar jag


Min portfölj har fortfarande en klar övervikt mot "Fixed income" och fastigheter men det kommer regelbundet in andra delar.

Jag har länge tittat på att försöka få in mer industri och någon bank i min portfölj för att diversifiera men också för att trycka upp direktavkastningen lite. Våra stora svenska banker har ganska hög utdelning och våra industriföretag tuffar på som tåget men både stora och små investerare har flytt dessa aktier på sistone och framför allt krossas svensk industri på forum och i medier i och med att Kina saktar in och råvarupriserna sjunker.

Vad många missar är en rad bolagsanalyser som visar på goda förutsättningar för många av våra bolag. Igår kunde vi notera att RBC Capital Markets gillar Atlas Copcos nuvarande värdering och så sent som idag höjde UBS sin rekommendation på Volvo från neutral till köp.

Jag handlar som bekant i alla börsklimat och även om det den här veckan har varit extra kyligt både utanför fönstret men också på börsen är det inget som hindrar mig, snarare tvärt om. När börsen surar hittar ni mig med ett leende på läpparna för då kan jag köpa utdelningshöjande bolag till extrapris och jag älskar extrapriser.

Igår passade jag på att fylla på i H&M och Atlas Copco men den extrema volatiliteten gjorde att jag missade de attraktiva kursnivåerna på exempelvis Castellum och Tele2. Tele2 var nere under 78 kr i några sekunder igår men den dippen missade jag och eftersom det finns så mycket fint där ute valde jag att pausa lite men trots detta blev det ett inköp till.

Igår passade jag på att utnyttja kurssvängningarna till att köpa in mig i ett bolag jag suktat efter ett tag. Jag säger Ett bolag men mina pengar köpte i realiteten Handelsbanken, SCA, Volvo, Sandvik, Eriksson, ICA och så vidare. Jag pratar om investmentbolaget Industrivärden.

Ett investmentbolag är som en aktiefond men i bolagsfond och via min fondportfölj har jag redan en liten exponering mot det här, och andra, investmentbolag men jag har som sagt länge funderat över en rad av ovan nämnda bolag och då passade det riktigt bra att satsa på ett bolag där jag kunde få allihopa och några till. Det bästa med att köpa det här investmentbolaget är att jag för en förvaltningsavgift om ca 0,18% per år får köpa åtta stora fina bolag med rabatt. Industrivärdens portfölj har nämligen ett värde, ett substansvärde på 160 kr. Samma dag såldes Industrivärden C för 145,10 kr vilket ger en rabatt på över 9%.

Jag hade bara pengar till en handfull aktier vilket gör att det pris jag fick dem för förmodligen inte kommer vara mitt genomsnittliga anskaffningsvärde om några månader när jag köpt fler men jag började på 133,8 kr vilket är ett mycket angenämt pris i min värld. Det ger mig en direktavkastning på nästan 4,7 % förutsatt oförändrad utdelning från föregående år men eftersom företaget har en femårig genomsnittlig utdelningsökning på över 9 % och även om man tar med börskrisens sänkning av utdelningen ser vi att de haft en utdelningsökning på nästan 3,5 % per år och därför hyser jag vissa förhoppningar om en ökad utdelning även nästa år vilket ger ett fint kassaflöde och gör att jag kommer närmare mitt mål om 15 % kostnadstäckning.

Kväll blir det födelsedagsfirande med hustrun på en restaurang i stora staden så ni behöver inte oroa er för att det kommer ett inlägg under morgondagen då jag ämnar vara ledig och ta sovmorgon. Jag önskar er alla en god helg och jag ser fram emot nästa veckas spännande börsäventyr.

Bildkälla: Att Välja Lycka

2 kommentarer: