söndag 17 januari 2016

Ett besök på finrestaurang

Förra veckan berättade jag att den här bloggaren ofrivilligt förärats med ytterligare ett år och nu kan stoltsera med den anmärkningsvärda åldern av 35 år.

freeimages.com
Jag nämnde också att jag och hustrun ämnade besöka ett etablissemang för inmundigande av den mer angenäma sorten. Som före detta kock och innehavare av en omättlig törst efter nya kulinariska erfarenheter är det alltid spännande när tillfälle ges och kassan tillåter att gå på restaurang. Jag har tyvärr gått och blivit lite av en matsnobb och jag har väl egentligen alltid tyckt att skall man äta ute skall det vara en speciell händelse.

Antingen låter man andra laga mat åt en mot betalning, för att man är hungrig, eller så går man ut för att uppleva någonting nytt och spännande. Det man betalar för i det senare fallet är egentligen inte maten utan upplevelsen och för mig innebär det att jag blir tvungen att betala en del eftersom min erfarenhet gör att jag med enkelhet kan mäta mig med de flesta "vanliga" uteställen och tyvärr är jag så disponerad att jag har väldigt svårt att motivera kostnaden om jag enkelt kan skapa en liknande upplevelse själv.

Jag har aldrig varit mycket för att gå ut och ta en öl med polarna eller svänga mina lurviga på logdansen men någon gång ibland vill jag ta med mig vänner eller familj på en gastronomisk resa. Förra helgen företogs en sådan resa i storstadens centralare delar.

När menyn bara innehåller en uppsättning spridda ord som inte nödvändigtvis hör ihop vet man att det kommer bli en spännande måltid. Samma situation kan man för all del ha om man går på en restaurang av tveksam karaktär i ett land där man översätter menyn med Google translate och det kan också vara spännande men menyn vi nu hade framför oss beskrev en av de sju rätterna vi inmundigade som havtorn, morot, senap på perfekt svenska tryckt på ett tjockt, dyrt papper. Är den beskrivningen för en förrätt, huvudrätt eller dessert?

I just det här fallet var det en dessert vi fick serverade och den var fantastisk. Den resa jag företog under lördagens senare timmar kommer stanna hos mig som en erfarenhet under mycket lång tid och att ha de ekonomiska förutsättningarna för att äntligen kunna ägna mig åt den här typen av extravaganser är en ynnest som förlänats mig som följd av två händelser i mitt liv. Det ena och minst viktiga är att jag tog tag i mitt liv, började investera både i mig själv och min utbildning men också i min framtid på olika sätt.

Den andra anledningen är långt viktigare. Under en lång tid var jag precis lika trög och trångsynt som jag alltid varit och mitt liv gick från den ena känslomässiga kortslutningen till den andra men efter mycket övertalning från den smartaste kvinnan jag känner fick jag tummen ur och gifte mig med en kvinna långt bättre än jag förtjänar. Detta fantastiska öde har gjort mig mycket gott och de resor jag förtar gör jag med glädje tillsammans med min bättre hälft.

2016 har precis börjat men vilken fantastisk början det varit. Mängder av fina köp på börsen, Kalas, fester, bröllop och middagar avlöser varandra och jag känner mig lyckosam över alla rimliga gränser. Det skall bli oerhört spännande att se var vägen leder härifrån.



"It´s no use going back to yesterday,
because I was a different person then." 

Lewis Carroll, Alice in wonderland




Bildkälla: Freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar