lördag 31 juli 2021

Kallt kaffe - bästa jag druckit

Jag har aldrig uppskattat iskaffe. Jag fixar inte bitterheten.

Sen blev jag hipster och började mala kaffebönorna själv på morgonen och googla saker om kaffe och vipps - kallt kaffe.


Cold brew vs iskaffe

Iskaffe gör man genom att brygga en kopp kaffe på vanligt sätt och sedan kyla ned den. Då behålls en del av kaffets bitterhet och framträder ofta lite tydligare. Det går att hantera hyggligt genom att tillsätta socker, salt och mejeriprodukter men för mig som har svårt för bittra eller beska smaker är inte det en angenäm dryck varför jag väljer att avstå.

Cold brew är istället att du tar ett grovmalet kaffe, blandar med kallt vatten och låter det stå i kylen ett dygn. På det viset drar man ur kaffesmakerna långsamt och man får med en del av kaffets naturliga sötma. Kaffedrycken blir mindre bitter och mer aromatisk. Passar mig mycket bättre.

Som av en händelse valde jag att testa cold brew för första gången under semestern och som ett led i testningen valde jag att prova att göra en Irish coffee på detta kalla kaffe och det blev helt lysande.

3 cl Whisky
2 cl sockerlag (mörkt socker exv rörsocker)
12 cl kallbryggt kaffe
3-4 cl (ca 2 cm högt) lättvispad grädde

Om man vill se någon göra en bra Irish men på vanligt kaffe kan man kika på David Kringlund på den här länken.

Jag kan innerligt rekommendera att testa kallbryggt kaffe oavsett hur du sedan väljer att dricka det. Jag gjorde det på Mollbergs Blandning från Zoegas och jag gjorde på 60 g kaffe för 7 dl vatten och lät det stå nästan ett dygn.

Testa och berätta vad du tyckte.

2 kommentarer:

  1. I Japan fanns det kallt kaffe att köpa i automater i vanlig läskeblaskburk. Å det var även så kaffe serverades i samband med företagsbesök. De hade väl hört att vi svenskar uppskattade kaffe...men ändå fått det lite om bakfoten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi börjar ju få ett ganska stort utbud av iskaffe på burk även här men de flesta förstår att bjuda på varmt kaffe på mötena 😀

      Radera