lördag 7 november 2020

Sylt eller kaviar på ostsmörgåsen?

 När jag var liten hade vi en kortare period av relativt hyggligt ställt (i alla fall om man jämför med de längre perioderna av lågavlönad, ensamstående moder med två barn). Under den perioden hade min styvfar en ganska spännande egenhet (bland många) att han skulle ha minst två, gärna tre pålägg på frukostsmörgåsen, borträknat bordsmargarin.

Det kunde vara ost och salami eller ost och skinka vilket i min värld är okej smakkombinationer båda två men ganska ofta fick han för sig att köra ost, rökt skinka och kaviar på samma macka.


Jag var lättinfluerad och det är ju rätt gott med rökt, salt och krämigt... Och det där har tyvärr fastnat men jag gör inga sådana mackor längre men det finns stunder då jag saknar kombinationen ost och kaviar.

Lite senare i livet fick jag uppleva utländska, exotiska influenser när vi började umgås mer och mer med våra norska vänner. Det var då jag introducerades till jordgubbssylt på ostsmörgåsen. 

Det är också en smakkombination som är helt okej men jag föredrar sylt och ost i kombination på en ostbricka och inte på frukostbordet även om det inte är så himla sällsynt att det slinker ned en ostsmörgås med lite apelsinmarmelad och det är ju inte så himla annorlunda.

Så om man nu skall ha någonting mer på smörgåsen än ost (familjen AvL föredrar den klassiska hushållsosten), vad tycker du skall läggas till? Vilka exotiska extravaganser har du stött på? Sylt? Marmelad? Kaviar? Gurka? Skinka? Rökt häst?

Jag tycker detta är spännande och jag kom att fundera på det häromdagen. Min bättre hälft är i det hänseendet mycket spartansk och föredrar osten som den är vilket ju är ganska tråkigt så det är bara när jag råkar sova på hotell själv som jag tar ut svängarna men inte ens då vågar jag vara särdeles exotisk så hjälp mig nu med förslag...


24 kommentarer:

  1. Mitt mest exotiska smörgåspåläggsförslag är hummus: https://sparosverige.blogspot.com/2018/07/hummus.html

    Som komikern James Veitch konstaterat, "It's going places":
    https://www.youtube.com/watch?v=giunyYVsts0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar James men jag har aldrig fastnat för hummus faktiskt. Det är någonting med kikärtorna som inte lirar med mina smaklökar.

      Men tack för tipset. 😀

      Radera
    2. Ja, gillar man inte smaken av kikärtor är hummus helt fel.

      Radera
    3. Jag har bara ätit en hummus jag gillat och det är den de gör på yalla Habibi i GBG men jag har aldrig frågat efter recept. Känns inte helt rätt 😀

      Radera
  2. Min son hade två favortpålägg när han var liten det var nutella samt rostbiff med reumoladsås. En gång fick han iden att han skulle kombinera dessa till den ultimata mackan nutella + rosbiff och överst remouladsås. Vi varnade honom att det inte skulle bli gott men han insisterade. Han erkände aldrig hur illa det blevman han gjorde aldrig om det :-D

    SvaraRadera
  3. Nutella och ost är en riktigt bra kombo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är osäker på om jag vågar testa men om några år gissar jag att dottern kommer vilja testa så då kan ju jag också passa på 😀

      Radera
  4. Min salige morfar hade allt möjligt på mackorna, oftast var gårdagens middag inspirationskällan tillika råvaruupplag. Skivat kokt potatis, köttbullar med brunsås över och sen lite ost ovan på det. Under min barndom kunde vi barn titta på morfars frukostkreationer med andäkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kall kokt potatis har jag testat, speciellt på knäckebröd är det trevligt och köttbullar är ju en klassiker men inte hela middagen... Låter spännande 😀

      Radera
  5. Lingonsylt kan man ha till allt annars. Även på mackan. Det är sedan gammalt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju testat picklad, panerad strömming på macka och där funkar ju lingonsylt också 😁

      Radera
  6. Jag blev lite chockad när jag första gången såg min man bre honung på sin ostmacka, jag trodde nästan att han fått en stroke. ;-)

    Själv föredrar jag jordgubbsmarmelad under osten, när jag lyxar till det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man äter jordgubbssylt på ostmackan känns ju inte honung som världens mest avlägsna alternativ men vem är jag att döma 😀

      Fru AvL är sällan nöjd när jag kombinerar ost och makrill i tomatsås 😁

      Radera
  7. Brukar köra med rödbetssallad under osten eller skinkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rödbetssallad och skinka är ju en klassiker men ost var nytt. Är det en mild eller smakrik ost?

      Radera
  8. Under uppväxten var min favoritmacka Skogaholmslimpa med leverpastej, tunt skivad ättiksgurka och så majonnäs ringlat på det. Mjölk att dricka till. Det var nåt med kontrasten mellan den lätt kryddiga smaken av gurkan o majonnäsen och den svalkande mjölken som blev så himla gott. Numera gillar jag potatissallad på knäckebröd. /Alice

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt testat kombinationen leverpastej och majonnäs och som jag minns det var det gott men det var många år sedan.

      Kör du bara naturell potatissallad eller har du någonting mer?

      Radera
    2. Bara vanlig Rydbergs potatissallad. /Alice

      Radera
  9. Messmör och banan. Ett helt mellanmål i en macka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow. Det känns som en kombination jag inte känner mig helt säker på men så är jag inte så förtjust i banan i kombination med någonting mer matigt och jag associerar messmör med middag på en helt annan nivå. Använder det bara i typ viltgrytor m.m.

      Radera
  10. Här kör vi makrillfile i tomatsås på mackan, funkar fint till både lunch och middag och barnen äter det! Mosar den lite lätt i burken så man får med sig lite av såsen, och lägger på valfri brödskiva - gott! Annars är favoriten ostmacka med tunt skivat äpple på! Mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Makrill i tomatsås går allt här också men jag har inte introducerat dottern på det ännu men ost med äpple har jag aldrig testat, det får vi testa vad det lider.

      God jul

      Radera