lördag 9 maj 2020

Ät mer nötter

Fru AvL var ganska nyligen på en yrkesrelaterad föreläsning där näringsrelaterad forskning och hälsa kopplades samman och när hon kom hem konstaterade hon att en av de största bristerna i svensk kosthållning var att vi åt för lite nötter och frön.

Närmare bestämt hävdade föreläsaren att bristen på nötter i vår kost låg topp fem i näringsrelaterade hälsobrister tillsammans med för högt intag av salt och för lågt intag av fullkorn.

Ungefär två matskedar nötter per dag skall det vara. Gärna osaltade då eftersom salt var ett problem.


Det går inte att komma undan. Livsmedelsverket är också ganska tydliga i sina rekommendationer så jag får helt enkelt rätta in mig i ledet.

Marabou helnöt innehåller 20 % hasselnötter vilket innebär att man behöver äta 150 gram chokladkaka varje dag för att få i sig de nötter man behöver.

Förstår ni nu varför jag har så svårt att hålla vikten?


Obs! Det här inlägget innehåller en gnutta ironi i ett försök att lätta upp stämningen en aning. Obs!

7 kommentarer:

  1. Jaha, var inne och tittade på livsmedelsverket. Det verkar som om vegetariarnerna nu har nästlat sig in därmed. Men nu ska jag iväg och köpa ett las med kött, människan har mått bra av sådan kost i årtusenden.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Mandel är väl en nöt, så jag tänker att du kanske kan minska intaget Marabou Helnöt och komplettera med Amaretto? ;-)

    Mvh Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé. Idag tänkte jag bjuda på nutellasemifredo och nutella är ju massor av nötter i det också 😀

      Radera
    2. Det låter mycket sunt, då får du ju med lite protein i form av ägg också. :)

      Radera
  3. Älskar deras coco :) de har många goda smaker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är också god men eftersom kokosnöten inte botaniskt är en nöt kan jag inte äta den som del av en allsidig kost utan måste välja andra sorter :-D

      Radera
  4. Jag gör chokladbollar med solrosfrön, valnötter och mandelmjöl. Och massor med havregryn. 3-4 bollar om dagen känns som en lagom dos enligt livsmedelsverket :)

    SvaraRadera