tisdag 16 juli 2019

Eolus Vind, Proact IT, ABB & JNJ

På kort tid har det svängt väldigt mycket i olika portföljinnehav. 

Eolus Vind levererade en kvartalsrapport där de berättade att det gick aningen sämre än man hade förväntat sig och att det skulle komma kostnader i framtiden som minskade prognosen en aning. Inga våldsamma justeringar utan ett litet gupp.

Efter den rapporten sjönk aktiekursen från 84,7 kr/st till som lägst 61,9 kr/st. Det är en nedgång om 27 %.

Jag köpte fyra gånger under nedgången. Först på 74,20 kr därefter i ganska snabb följd på 69,7 kr, 66,4 kr och 64,5 kr. Efter dessa köp har kursen vänt och aktien handlades i fredags för 70,2 kr/st.


Jag tror att marknaden överreagerade och att flera av dessa köp var riktigt bra långsiktigt.

Samma sak hände med Proact It. Differensen mot förväntningarna var lite större och man minskade faktiskt omsättningen organiskt vilket inte är bra men jag är ganska övertygad om att ledningen kan lösa detta ganska snabbt.

Innan rapport stod kursen i 242 kr. Jag köpte först på 202,50 kr därefter på 199,20 kr och på 182 kr. Som lägst handlades den på 177 kr och jag är inte övertygad om att kursen har bottnat ännu men än så länge har vi alltså sett en nedgång på 27 % även i den här aktien. 

Hade bristerna man rapporterade varit av långsiktig karaktär hade det kanske kunnat vara rimligt men på rullande tolv månader ligger nu P/e på 16,5 och jag såg en analys från ABG där estimatjusteringarna innebar att de trodde att P/e för 2019 just nu skulle vara 17, för 2020 skulle P/e vara 12,5 och därefter ännu lägre. Tog man hänsyn till engångskostnader räknade de med P/e på innevarande år om 11,8. 

Säga vad man vill men det är billigt givet att vinsterna inte kollapsar fullständigt och det tror jag inte att de kommer göra.

Utöver det har jag nyligen också fyllt på i ABB på 178 kr, Swedol på 38,3 kr och när JNJ dök nära 5 % i fredags på en nyhet om att USA brottsutreder bolaget köpte jag en handfull aktier för 133 dollar/st.

Jag kan också passa på att nämna att jag sålde allt jag hade i THOR och EAT under förra veckan också. Anledningen var främst att jag inte orkade följa innehaven och därför kände jag mig inte längre bekväm i att äga dem. Totalt sett innebar de två innehaven en försiktig vinst trots att THOR tappat ungefär 50 %.

Med dessa köp och sälj är samtliga likvider förbrukade och belåningen har utökats från ca 5 % till 6,7 %. Jag bedömer att jag fortfarande har utrymme om jag skulle vilja fylla på någonstans men jag skall ändå försöka hålla händerna från köpknappen tills nästa löning om det inte uppstår fler uppenbara köplägen. 

4 kommentarer:

  1. Du skriver att det var en klar överreaktion i Eolus. Men, vad har du för intäkts- och vinstprognos isåfall?

    Ja, som du säger så är det frestande att låna nu när det är gratis (som på Ava). Men, jag försöker hålla i hatten ändå och välja mina tillfällen.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag skrev att jag tror att marknaden överreagerade. Det är inte solklart men nu har vi ett pris på aktien som jag, och flera analytiker, bedömer vara rimligt för aktien snarare än övervärderad.

      Nu har man dessutom lyckats sälja Norge så med en stor nettokassa kan man antingen dela ut eller växa. Bra läge helt enkelt

      Radera
  2. Intressant att du skriver om Eolus och tror du gör en bra affär som köper nu. Jag ångrar att jag avstod för ett par år sedan men nu går jag inte in mest för att aktien inte uppfyller mina utdelningsmål (inkl. aldrig höjer), har för liten marknadsandel och att jag i övrigt är för dåligt påläst. Helt klart en aktie som jag vill äga men inser att jag borde läsa på ordentligt om först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eolus är en av de aktier jag har där jag tror på tillväxten och långsiktigt kommer det generera mer utdelning även om man får vänta lite.

      Ärligt talat är jag också för dåligt påläst. Hade god koll för ett par år sedan när jag köpte första gången men nu läser jag mest analytikernas rapporter och så länge det ser bra ut och aktien dippar 30% känn jag tänka mig att köpa lite extra även om direktavkastningen är aningen låg nu

      Radera