lördag 27 maj 2017

Veckans recept: Baka ditt eget bröd

När jag arbetade som kock var det oftast kockens uppgift att baka bröd till lunchen eller ett lite mer avancerat bröd till kvällen och detta gjordes både av kostnadsskäl (man betalar ju redan för kocken så om denne kan göra med på samma tid så blir ju förädlingsvärdet högre) men också för att nybakat bröd är godast.



Sedan jag blev glutenintolerant har jag inte bakat jättemycket bröd. Det har blivit en handfull försök och ibland bakar jag något fröknäcke men det är ganska knepigt att baka gott glutenfritt och jag har än så länge inte engagerat mig i att hitta ett recept som funkar.

Däremot bakade jag allt som oftast bröd förr och jag konstaterar snabbt att jag saknar det dagsfärska brödet med lite smör och kanske en skiva ost. Och det är så enkelt.

Grunden till de flesta brödsorter är 50 g jäst, en halv liter fingervarmt vatten, 10-12 dl mjöl, någon tesked salt, lite socker och kanske en matsked olja. Man kan exempelvis använda ett recept på grekiskt lantbröd eller focaccia som grund eller något lite tråkigare som vitt formbröd.

Det som främst skiljer dem åt är är form och smaksättning och det är här jag kommer in. Jag minns när man gjorde en ordentlig sats grunddeg och ibland bytte man ut en del av mjölet till rågmjöl, ibland rörde man i lingon i degen. Man kunde skicka i russin ibland eller så gjorde man en smaksättning som man smetade på brödet när det var utkavlat ungefär som en rulltårta och sedan rullade man ihop alltihopa och skickade in det i ugnen. Det kunde vara soltorkade tomater och oliver, pesto, fetaost och nötkross eller någonting annat gott.

Det är i detta steg det är viktigt att våga prova och det är här som bröd går från att vara vitt formbröd för en femma limpan till finfint bageribröd för 45 kr per limpa och extrakostnaden per limpa är allt från några ören till några kronor.

Och vet du vad det bästa är?

Förutom tillfredsställelsen att göra någonting själv och möjligheten att få en smak som inte finns någon annanstans så blir det ganska mycket billigare att göra det själv. Tag man en ganska standardiserad limpa från Pågen går den på runt 25 kr. Att göra samma limpa själv kostar mindre än fem kronor även om du lyxar till det med lite grahamsmjöl eller ett russin.

En normal tvåbarnsfamiljs frukost kanske innebär att mamma och pappa hystar i sig 4-5 skivor bröd och ungarna klämmer i sig ett par skivor innan de är i skolåldern. När jag gick på högstadiet växte jag 10 cm om året så jag kunde sätta i mig en rejäl skål havregrynsgröt och fem-sex mackor och jag var ändå svältande när lunchen kom. Men utgår man från någon form av normalitet kanske en limpa klarar sig i ett par dagar vilket innebär att besparingen per år är 3650 kr.

För några år sedan tog jag och hustrun en vecka i Turkiet, all inclusive och det kostade oss ungefär 5.000 kr för två personer. Det säger mig att en veckas semester i Turkiet för hela familjen borde gå att skaka fram bara man bakar sitt eget bröd i tre-fyra år.

PS. Sprid gärna budskapet om utlottningen av boken "Bli grymt rik på aktier". Tillsammans skapar vi en bättre värld. DS



Bildkälla: koket.se richard söderberg




4 kommentarer:

  1. Grymt bra inlägg. Jag skrev samma sak nyligen, och fick många bra tips på goda och billiga såväl som nyttiga bröd. Du kanske har något favoritrecept att dela med dig av?

    http://www.moneycowboy.net/2017/05/21/baka-eget-brod-och-spara-pengar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack MC

      Skall försöka hinna förbi dig någon dag och kika :-)

      Radera
  2. Fint inlägg! Bilden är ruskigt inspirerande! Cred också för att du ger tips som kan användas med vanligt mjöl som bas. Tycker det har blivit så pretto med alla surdegsbröd och überkomplicerade recept. Vanligt bröd är underskattat och väldigt billigt. Blir ett bokmärke och kanske provar att baka imorgon.

    Har för mig att Göran Persson för många år sedan på fråga om hur unga kan få bättre ekonomi gav just tipset: baka bröd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vanligt bröd är jädrigt underskattat. Och en god basdeg kan smaksättas i all oändlighet - lite sirap, fänkålsfrön, kummin, russin, nötter... möjligheterna är oändliga.

      Radera