onsdag 15 juni 2022

Projekten är klara och gräsmattan blev fin

Det var ett jädra tjat om den där gräsmattan. Förra inlägget hittar du här.

Jo tack, jag vet. Fråga fru AvL skall ni få höra hur lycklig hon är över att få veta allt om alla projekt jag håller på med.

Men men. Det tog en månad från start till mål. Start var under påskhelgen och därefter följde en lång rad av projekt. I stort sett varenda ledig tid gick åt för alla projekten men så blev det också bra.

Trädäcket är ett eget inlägg och kryddorna har ni också fått läsa om men det kan hända att jag skriver någonting om de övriga fyra planteringarna om jag får riktigt tråkigt i sommar.

Men gräsmattan då?

Det har blivit ganska bra. Fortfarande lite mossa kvar och jag tänker att jag nästa år (eller kanske till hösten) nog får stödså med en skuggblandning nedanför häcken för att det skall bli riktigt toppen men jag är ändå nöjd.



En kort recap på hur det såg ut när jag startade i påskas hittar du ovan.


Och så slutresultatet...

Allt detta slit för 25 kvm trall och ca 40 kvm gräsmatta men jag gillar det.

Det blev, i mitt tycke, riktigt bra. Gräsmattan är grön och frodig förutom precis vid stenläggningen (bilden tagen i slutet av maj så det har hunnit bli ännu bättre när inlägget väl publiceras), trallen är härlig att gå på, jordgubbar, rabarber, lök och kryddor skördas för fullt och på framsidan har vi en rejäl bädd med blommor.

Till och med magnolian ville visa sig från sin bästa sida i år vilket var mysigt.

Och det blev inte farligt dyrt heller.

Absolut värst blev stengången till höger om häcken. Allt som allt gick den nog på ett par tusen. I övrigt köpte jag in en del utrustning men det är saker jag kommer ha länge som krattor och annat sånt. 

I ren förbrukning använde jag tre paket slippapper, ett par penslar och en roller, 5 liter olja för en hundring, tre påsar toppdress, några kilo gödsel och ett kilo gräsfrön, 16-20 säckar jord och naturgödsel och en handfull växter till framsidan.

Trallens renovering gick inte på mer än 300 kr och gräsmattan kostade max 150 kronor. Alla planteringar kostade kanske en tusenlapp men då var det en fullständig nystart med ny jord och nya växter i 3 pallkragar och en större rabatt.

I priset fick jag också fräschat upp golvet i uterummet som var i nästan samma skick som trallen och jag kommer ha en hel del mat och kryddor att skörda ur odlingarna.

Så totalt kanske 3500 kr exkl arbetet. I det här fallet skulle arbetskostnaden vara den överväldigande majoriteten av kostnaden om vi inte hade gjort allt själva.

Men bra blev det.

Så sjukt nöjda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar