onsdag 22 juni 2022

Att skapa en portfölj som alltid går upp

För ett tag sedan fick jag frågan hur man skapar en portfölj som den vi har. Alltså en som inte går ned lika mycket som index i nedgång och för all del inte går upp lika mycket i hysteri heller men som ändå överavkastar index år efter år.

Jag har dragit mig för att skriva det här inlägget för svaret är ett helt annat än det jag vill att det skall vara.

Jag har investerat medvetet och kunskapsdrivet i drygt 10 år (jag har investerat längre än så men utan särdeles mycket kunskap). Jag har en master i ekonomi och jag har arbetat med ekonomirelaterade saker i ca 15 år.


Jag vill så klart hävda att min framgång de senaste åren beror på att jag valt rätt tillgångar. Jag har en lågbetaportfölj där jag avviker från index på ett sådant sätt att jag kan slå den.

Det är säkert delvis sant men jag är ganska säker på att det mesta är TUR.

Klart att det finns aspekter av kunskap och erfarenhet i mitt investerande också. Jag är ultradiversifierad vilket innebär att jag inte kommer följa med ner ifall en sektor eller ett bolag får det svårt. 

Jag är investerad på många marknader så jag sprider mina möjligheter både avseende valutor och regioner globalt.

Jag håller mig undan bolag som inte tjänar pengar. Försöker investera i bolag som är rimligt värderade och försöker hålla koll på vad jag tycker bolaget är värt.

Men jag investerar ju också i breda indexfonder med en större del av portföljen så det borde inte ge effekt.

Jag tror att det är många små saker som leder fram till en ganska marginell överavkastning som på lång sikt ger stor effekt.

Jag säljer nästan aldrig en tillgång men jag köper ofta och försöker köpa mer när det går ned (om det går ned som följd av övergripande faktorer snarare än bolagsspecifikt).

Jag köper brett, tryggt och lönsamt.

Jag vet vad det är jag köper och hoppas inte bara på lycka.

Jag balanserar mellan hög tillväxt och stabila kassaflöden.

Jag har en rejäl buffert som dels gör mig trygg när det svänger och dels gör att jag alltid kan investera extra i kriser.

Summering

Jag tror att man kommer oerhört långt genom att följa aktiespararnas gyllene regler

För mig har det aldrig handlat om snabba pengar. Jag vill ha en rimlig avkastning till en rimlig risk. Jag förväntar mig 6-8 % årlig genomsnittlig avkastning. Inte 25 %...

För mig innebär det således att om jag får 9 % om året är jag supernöjd och slår således mina förväntningar.

Sparar man 2500 kr/mån (10 % av medianlön netto) i 40 år till 8 % ränta får man ungefär 6,1 milj i slutet. Lyckas man få 9 % landar man på 7,9 miljoner. 

1 % extra ger alltså 1,8 miljoner extra att gå i pension på.

Jag behöver inte överavkasta och gör jag det räcker det med lite för att det skall bli riktigt bra i slutändan så jag fokuserar på att begränsa nedgångarna så kommer det säkert att bli bra på lång sikt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar