lördag 18 juni 2022

Rotisserigrillat är godast

Jag har aldrig ägt eller använt ett rotisseri. Detta trots att jag var kock i tio år innan jag skolade om mig till ekonom.

För mig har det varit en sanning att det går lika bra att "grilla" en kyckling i ugnen som på ett spett. Anledningen till att butiksgrillade kycklingar blir goda (men torra) är kryddningen... Eller?

I början av säsongen köpte jag en gasolgrill med extra allt och för någon vecka sedan var det erbjudande på hel kyckling på Willys. Jag var helt enkelt tvungen att prova.


Grillad kyckling, krossad potatis och myntasås

Huvudnumret här var helt klart kycklingen och det är en, i grunden, ganska enkel sak.

Jag tar 50-100 g smör. river på skalet från en halv citron. Pressar två vitlöksklyftor och häller på kanske en matsked paprikapulver. Mosar ihop allt till ett kryddsmör som jag gnider in kycklingen med (jag pressar också in lite under skinnet på bröstfiléerna men det gör man som man vill).

Det nu vita halvan av citronen delar jag i bitar och stoppar in i kycklingen tillsammans med en rejäl bunt färsk timjan och 3-6 vitlöksklyftor.

I vanliga fall kör jag kycklingen i ugnen på 225 grader i en dryg timme men nu blev det grillen.

På grillen tog det närmare två timmar med möjlighet att ösa kycklingen 4-5 ggr och jisses vilken skillnad det gjorde. Det här kan vara första gången jag lyckats få smakerna att på riktigt tränga in i kycklingens alla delar. 

Den blev också saftig och fin och hade jag fortsatt ett tag till hade nog skinnet hunnit bli krispigt också men det gjorde inte så mycket för den här gången.

Jag glömde så klart att fota spektaklet så det får bli nästa gång. Den här gången fick det bli en bild på grillen och kockens Mojito.

Hur tillagar du hel kyckling?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar