onsdag 29 juni 2022

Slipa knivar enkelt och gratis

Jag inser att det kanske är extra viktigt för mig med vassa knivar. Jag har ju ändå arbetat som kock i ett decennium. Men alla borde vara måna om att ha vassa knivar då det gör det mycket enklare att laga mat.

Jag har inte legat under en sten de senaste åren så jag vet att det är nästan omöjligt att hitta någon som slipar knivar lokalt även om man säkert kan gå till skomakaren och be om hjälp. Däremot har det poppat upp lite olika bolag dit man kan skicka saker som behöver slipas.

Man kan så klart prenumerera på knivslipning eller så kan man få äran att betala runt 150 kr för att slipa en enda kniv.

Not me

Skall jag vara ärlig tycker jag egentligen inte att det är ett överpris men jag använder regelbundet 3 olika knivar och att bli av med en femhundring på att slipa knivar skulle ta emot en hel del.

Nu vill jag verkligen inte påstå att jag är ett proffs så om man köpt en kniv för många tusen kronor kan det vara värt det att få kniven slipad korrekt och jag har för all del dyra knivar men de är över 20 år gamla och jag har alltid slipad dem själv så det skall nog gå ett tag till.

Det absolut enklaste sättet att slipa knivarna är, enligt mig, att spänna fast en bandslipmaskin på en bänk och köra igång. Om man nu inte råkar ha en slipmaskin eller en slipsten liggandes.

En bandslipmaskin med ett fint slippapper är en bra, plan yta som snabbt och enkelt ger en råegg som man sedan kan polera upp med sten, stål och läder.

Med en sådan maskin tar det inte mer än ett par minuter att slipa bort hack och ojämnheter och att polera upp en mycket vass egg. Jag har också använt den för att slipa gräsklipparen, stämjärnen och skruvmejslarna. En och annan slö yxa och morakniv har också slipats upp.

En okej bandslipmaskin kostar en tusenlapp och med en handfull knivar att slipa och ett trädäck att underhålla, nåra staket och ett gammalt uterum som kan behöva lite putsning tillsammans med alla andra spännande projekt man kan ha i ett hus så är det en mycket enkel investering att göra.

Hur slipar du dina knivar?

2 kommentarer:

  1. Med en blöt brynsten. På samma sätt som jag såg farfar slipa lien på 70-talet. Det funkar tillräckligt bra för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Det var så pappa gjorde också och jag har kvar pappas stenar. Jag brukar göra råegg med maskin och finliret tar jag med sten.

      Radera