lördag 11 juni 2022

Att städa glitter och livsfilosofier

Det är min absoluta övertygelse att man har oerhört stora möjligheter att forma sitt eget liv, sina barn och sin omgivning.

Vi är kanske inte medvetna om det och ibland är det enklare att skylla på omständigheterna än att se sin egen roll i händelsernas förlopp men jag tycker det är värdefullt att reflektera över sitt eget ansvar avseende sitt eget liv.

Det är genom att ta eget ansvar som man kan lära sig att leva med smärta. Tar man eget ansvar kan man gräva sig ur ekonomiska svårigheter. Tar man ansvar för sin situation kan man bygga ett liv som mer överensstämmer med de drömmar man har.

Man kanske inte kommer hela vägen men man kan komma mycket längre än om man sitter och väntar på att omständigheterna, karma eller regeringen skall lösa de problem man känner att man har.

Det är också en fundamental skillnad på sinnesstämning, psykisk hälsa och personlighet om man väljer att se att man har möjlighet att styra över sitt eget liv framför att vara fast i ett ödesbestämt hjul.

Nå ja. Nog med filosofin.

Glitter överallt

Jag kom in på den tankegången när jag reflekterade över varför alla flickor älskar att pyssla och att det då skall finnas så mycket glitter som möjligt. 

Så klart är det inte så. 

Det måste rimligtvis vara föräldrarnas påverkan på barnens möjligheter. Hade inte vi köpt hem massa glitter hade sysselsättningen varit en annan.

Nu råkar det dock vara så att Fru AvL älskar rosa och glitter och det kan hända att det färgar våra döttrar.

Detta reflekterande skedde på alla fyra i äldsta dotterns rum. Det är nämligen inte möjligt att dammsuga upp glitter. Speciellt inte glitterlim. För att få bort det mesta av det är det trasa som gäller men senast vi hade besök hemma stod flickorna med händerna fulla med högar av glitter och det spelar ingen roll att vi har ett speciellt bord vid vilket man får pyssla.

Det kommer vara glitter överallt.

Har du några bra tips på hur man städar glitter får du gärna delge dem. Jag har i flera dagar torkat mig med glittrigt dasspapper. Borstat tänderna med en glittrig tandborste. Klätt mig i glittriga kläder. Ätit glittrig mat och arbetat på en glittrig dator. 

Ingen av prylarna ovan är ens i närheten av rummet man får pyssla i och jag försökte vara noga med att städa mig själv och andra men det är som förgjort att få bort allt.

Nog för att det ger lite extra glamour i livet när man till och med skiter glitter. Man känner sig som en magisk enhörning vilket livar upp i vardagen men det blir ganska snabbt gammalt när man för fjärde gången samma dag får förklara varför allt glittrar när man sitter i arbetsmöte med högre chefer...

Så hur får man bort glitter?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar