lördag 25 juni 2022

Bästa receptet på mojito?

Det är sommar och semester för många och vad passar bättre en härlig sommarkväll än en mojito?

I grunden är en mojito sockerrörssötat vatten blandat med rom vilket slavarna drack på plantagen på 1800-talet men på 1900-talets första hälft blev det en populär drink på världens barer.

Det som behövs är sodavatten, socker, rom, limejuice, mynta och is.


Visst låter det enkelt?

Och ändå kan man göra på så många olika sätt.

Personligen uppskattar jag att göra en sockerlag på 50/50 vatten och ljust muscovadosocker. När det är klart häller jag det i en flaska eller burk och stoppar i en handfull lätt krossade myntablad som får dra i sockerlagen.

Det är svårt att säga hur länge för det viktigaste är att det smakar bra och ibland räcker det med fyra till sex timmar och ibland behöver det dra ett dygn.

Jag blandar min mojito med 5 cl ljus rom, 2-3 cl (oftast 2 cl men det beror på hur syrlig limen är) sockerlag och 2 cl färskpressad limejuice. Rör runt och stoppa i några myntablad för dekoration och lite extra smak. I med några stora isbitar och toppa upp med sodavatten.

Slå en myntatopp i handen så att den vaknar till liv och tryck ned den och vill du kan du garnera med den pressade limen som på bilden.

Det blir mumma det där.




2 kommentarer:

  1. Tror du kommer uppskatta den här videon då, några alternativa versioner åt dig:
    https://www.youtube.com/watch?v=kxq2xuqVsf0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack. Det finns en klar möjlighet att jag testar basilikamojito i sommar :-)

      Radera