lördag 11 januari 2020

Fiskgryta med egen hummerfond

På nyårskvällen lyxade vi till det och åt hummer men som den sparare jag är valde jag att spara skalen och någon vecka senare var det dags att använda även dem.


Ett hyggligt recept på en hummerfond hittar du här.

Den som frågar sig om det är värt besväret säger jag att det är det ibland. Det är sällan jag kokar min egen buljong för att krydda upp köttfärssåsen men när fonden är den dominanta smaken i slutmåltiden, då är det oftast värt besväret.

Utöver en bra fond med vin vi hade kvar från nyårskvällen innehåller grytan lite alaska pollok, potatis, lök, och en skvätt grädde. Jag kryddade också med en nypa rökt paprika och lite extra dill.

Det här är ett riktigt bra sätt att utnyttja restprodukter för att maximera utnyttjandet men också för att lyxa till det lite i vardagen. På helgen lyxar du till det med att äta räkor och på torsdag använder du skalet till en mustig gryta. Perfekt och det tar faktiskt inte särdeles lång tid om man tänker på det. Buljongen skall vara i ugnen eller koka i grytan och då kan man hacka morötter och potatis.

Lycka till



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar