torsdag 23 januari 2020

XACT Högutdelande

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Jag har ungefär 30 % av min portfölj i fonder vilket är för att jag skall ha en försäkring mot mig själv. Jag har också fondportföljen som jämförelse när jag kontrollerar min egen prestation eftersom de fonder jag valt skulle utgöra huvuddelen av min portfölj om jag istället valde att investera passivt i indexfonder m.m.

Än så länge funkar det bra att jag väljer aktier själv men att ha fondportföljen känns ganska tryggt på något vis. En snuttefilt för en som inte helt vågar släppa taget.

En av fonderna jag tycker är lite roligare än de övriga är XACT Högutdelande. Det är en fond (ETF) som valt ut 45 st nordiska aktier vars historik präglas av relativt höga utdelningar, utdelningsökningar och aktierna skall dessutom handlas med förhållandevis låg volatilitet.


Om man bara tittar på ovanstående fördelningslista från Morningstar kan det sticka lite i ögonen eftersom det som beskrivs som Finans får hela 32,4 % av fonden.

Nu råkar det vara så att just branschen Finans inkluderar bank, försäkringar och investmentbolag med flera. Eftersom detta innebär att denna "bransch" innehåller allt från industribolag till nischbanker, betalningslösningar, medtech och fondförvaltare känner jag mig inte särdeles orolig när denna del är så stor som den är.

Tittar man i bolagslistan vilken ni hittar här ser ni att fonden är ganska bred givet att man kan acceptera att det är en nordisk fond. Bolagen har globala marknader och arbetar inom alla segment.

Förvaltningsavgiften för fonden är 0,3 % och utöver det betalar man courtage vid köp och sälj men trots att det är aningen dyrare än de billigaste indexfonderna känner jag att skillnaderna i exponering och det faktum att jag slipper replikera innehavslistan själv är värt pengarna. Åtminstone på lite kortare sikt (5-10 års uppbyggnadsfas).

Värderingen då. Det här inlägget skrivs i mitten av december så värderingen kan ha förändrats sedan dess men i skrivandets stund är genomsnittligt p/e i fonden 16,4 vilket kan jämföras med dess jämförelseindex vilket ligger på 18.

Värderingen är inte extrem även om det inte är billigt, speciellt inte med tanke på att det finns en hel del fastigheter och investmentbolag där p/e är ett ganska värdelöst mått och banker vilka länge haft en väldigt låg värdering sett till p/e.

När jag tittar lite snabbt på de innehav som finns i fonden känns det ändå rimligt. Det finns ett par som är högt värderade men med tanke på bredden i portföljen jämnar det ut sig och det är lite på samma sätt som att köpa ett investmentbolag. Man kanske inte gillar allt men om man gillar tillräckligt mycket kan det ändå bli bra.

När man köper ett investmentbolag får man ofta en rabatt vilket man inte får här så man får istället försöka hålla koll på värderingsmått i jämförelse med det index fonden följer och jag tycker det känns bekvämt att fortsätta köpa just nu.

Planen är att låta den här fonden bli ett av mina större innehav totalt sett och dit är det ganska långt kvar, speciellt om justeringen skall ske genom nysparande och inte allokeringsförändringar men jag har lång tid på mig så det skall nog gå bra.



2 kommentarer:

  1. Visst har jag den i portföljen, dock är jag troligtvis mer inne på att köpa några av de ingående innehaven istället för själva fonden. Men jag har inte fattat något definitivt beslut ännu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör både och så får jag lite av varje.

      Radera