torsdag 17 januari 2019

2018 års löneförhöjning på kapitalinkomster

Två år i rad har jag på samma dag släppt ett inlägg om föregående års löneförhöjning på kapitalinkomsterna och förra årets inlägg hittar du på "2017 års löneförhöjning på kapitalinkomster". I år fuskar jag och släpper det en dag tidigt.

En snabb recap: 2016 blev den totala utdelningstillväxten 5,17 % men då var också det allt jag beräknade. 2017 blev den organiska utdelningstillväxten 3,9 % och den förvärvade tillväxten 18,1 %.


2018

Vid ingången av 2018 ägde jag 51 olika bolag jämfört med 39 st under 2017.

Under 2018 har dessa bolag justerat sin utdelning enligt nedan.



Grönt är ökningar, rött är sänkningar och blått är oförändrat. Nu råkar det ju ha skett en väldig massa förändringar i portföljen under året men i år orkar jag inte göra en ny lista åt er utan den får vänta till nästa år.

Låt oss istället påbörja sifferonanin.

Totalt under året 2018 mottog jag 9,75 % mer utdelningar jämfört med 2017. Av denna ökningen bestod 12,5 % av utdelningsökning och resterande 87,5 % av nyinvesteringar. Mätt lite annorlunda kan man säga att av dessa 9,75 % var 1,27 %-enheter utdelningsökningar och 8,48 %-enheter var nyinvesteringar.

Det är svagt jämfört med ökningen om 22 % år 2017 men helt enligt plan då jag har minskat andelen högutdelare och dessutom köpt massor i aktier med mycket låg direktavkastning. Det är faktiskt så att portföljens direktavkastning har minskat med nära 1 %-enhet under året och ligger nu mer i nivå med svenska börsen som helhet.

Anledningen till att den organiska utdelningstillväxten var så låg är givetvis att i början av året innehöll portföljen mängder av aktier där bolaget inte höjer utdelningen (i kombination med aktier som sänkte utdelningen). Det har under året förändrats men redovisas inte i den organiska tillväxten förrän nästa år (eller i ett senare inlägg om andan faller på).

Prognos 2019

Förra året var prognosen 5 % i organisk tillväxt och målet för 2018 års utdelningar låg över 25 % högre än mottagna utdelningar 2017. Det är egentligen ganska galet att tro att det skulle gå att nå men hade jag inte ändrat mitt placeringsfokus hade det varit mycket nära.

Målet för 2019 ligger ungefär 22 % över nivån för mottagna utdelningar 2018 vilket åter igen är fullständigt galet men skam den som ger sig. Kan jag få någonstans mellan 5-10 % organisk utdelningsökning i kombination med att jag lyckas hålla mitt sparkvotsmål och investerar till portföljens genomsnittliga direktavkastning så kommer jag vara hemma. Matte är kul - nu skall jag bara lyckas i praktiken också.


Bildkälla: freeimages.com och att välja lycka

2 kommentarer:

  1. 51 bolag?! ;) Vad ska du med alla dem till? Skämt åsikdo så känner jag att jag hade haft svårt att hålla koll på så många. Ha en go helg kompis!

    Aktiepappa – nytt inlägg på bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att inte ha koll är lite det som är poängen med ultradiversifiering. Man behöver inte ha lika god koll på alla bolag eftersom påverkan är lägre. Jag försöker ha god koll på gänget i toppen men resten blinkar till när det kommer nyheter i flödet

      Ha det bäst

      Radera