torsdag 31 maj 2018

Mat på nätet - Willys är bra & Coop är skit

Jag har ägnat mig åt empiriska tester av matbutiker på nätet under det senaste året. Jag testade Mat.se och Mathem.se när jag hade rabattkoder som effektivt gav mig halva priset på ett köp och kunde konstatera att jag föredrog Mat.se men att de båda var skitdyra även om de båda var smidiga att handla av och allt gick enkelt och det man fick var rätt och av god kvalitet.



När jag väl hade kommit så långt tog jag en paus och konstaterade att det inte var min grej det här att handla mat på nätet men så kom dagen då dottern skulle fylla år, hustrun jobbade dygnet runt och jag skulle försöka skaka fram ett kalas för 25 personer på de två timmarna per dag som dottern sov. Hur i helsike skulle det gå till.

Jag skrev en inköpslista och kunde snabbt konstatera att jag aldrig lyckades hitta tid för att åka iväg så jag gick sonika ut på nätet igen och jämförde priserna och shoppingupplevelsen på Ica.se, Coop.se och Willys.se.

Ica var hyggligt billiga men de erbjöd hämtning i en butik som låg ganska avsides från oss och lika så Willys men då var Willys avsevärt billigare. Willys erbjöd dessutom hemleverans för 99 kr vilket inte Ica gjorde och plockavgiften på Willys är 49 kr jämfört med 79 kr på Ica (allt detta är för oss, det kan skilja sig för dig). På Coop kostade frakten 49 kr totalt men där var det så himla dyrt att handla så det var inte ett alternativ av den anledningen.

Den gången handlade vi på Willys med upphämtning (fru AvL fick åka förbi efter jobbet) och efter det har vi handlat på samma sätt några gånger när det varit mycket saker vi behövde samtidigt.

Utvärdering - Willys

Generellt är shoppingupplevelsen helt okay. Det är lätt att söka fram produkter både i sökfältet och i kategorilisten och hemsidan är lika bra som någon annan på det här planet. En stor fördel är att man kan sortera sökresultatet på många olika sätt, bland annat jämförpris vilket gör det mycket enkelt att välja varor baserat på pris och/eller kvalitet.

En annan positiv sak är att erbjudandena är lättillgängliga och de är i regel samma på nätet som i butiken vilket underlättar och man behöver inte känna sig lurad.

Sist men inte minst är kommunikationen med kundtjänst smidig även om jag inte vet hur det fungerar om någonting skulle bli fel för det har inte blivit fel med någonting. Man skulle kunna anse att de packar lite luftigt men jag tycker inte att de har packat onödigt luftigt.

På det hela taget är jag mycket nöjd och det är klart värt 49 kr att slippa storhandla själv.

//Efter att ha läst Fru EBs inlägg där hon reflekterar över sina erfarenheter gällande Willys.se misstänker jag att den totala upplevelsen till stor del färgas av vilken butik som administrerar köpen.//

Utvärdering - ICA

En bra och snygg sida där det är lätt att hitta. Eftersom ICA-handlarna är egna kommer man handla av en specifik butik vilket gör att erbjudandena skiljer sig åt och butikssortimentet lika så.

Priserna är dyrare än Willys men handlar man prismedvetet blir det inte så stor skillnad. Det vi skulle handla till kalaset blev exempelvis 7 % dyrare vilket är pengar det också men har man inte tillgång till Willys är detta ett fullgott alternativ.

Jag har inte testat att faktiskt handla så jag vet inget mer om upplevelsen än att hemsidan fungerar toppen och är lättanvänd men jag har svårt att tro att det skulle vara en sämre totalupplevelse här jämfört med Willys.

Utvärdering - Coop

Tro det eller ej men sedan en tid tillbaka handlar jag på Coop.se regelbundet. Min mor har lite svårt att handla själv och hon bor på en ort där det enda alternativet är Coop.se. Jag har således mer erfarenhet av deras shoppingupplevelse än jag skulle önska.

Själva hemsidan är en ganska sunkig katastrof. Det skall gå att sortera sökresultaten men inte på jämförpris och när man sorterar på pris blir det ofta fel. Dessutom suger sökfunktionen vilket gör det hela ännu sämre för även om man kanske hittar en av de 15 produkter man hade kunnat önska ger ju inte det en rättvisande sortimentsbild.

När det kommer till deras erbjudanden skiljer de sig helt åt från de fysiska butikerna, oftast till det sämre och dessa är heller inte särdeles lättöverskådliga.

Låt oss därefter tackla det dåliga...

1: Inte en enda gång har vi fått alla varor vi beställt för det har alltid varit någonting som saknats. Det må vara ok för mig som kan kila ned till ICA på hörnet och köpa det som saknas (även om det är vansinne att det skall behövas) men det är inte alla som kan det. De ersätter då inte alltid varor som saknas även om man har klickat i att de får det. För någon som storhandlar på detta sätt och inte får hem frukostmaten för den kommande veckan samt saknar två av tre middagsingredienser - för mig kunde det då lika gärna kvitta. Får jag inte det jag beställer kan jag ju inte laga den mat jag vill. Har jag beställt toapapper för att mitt är slut blir jag inte nöjd om jag inte får toapapper osv.

2: OM de ersätter en vara väljer de tydligen ofta en dyrare vara utan att kompensera med att sänka den varans pris. Det har oftast varit kampanjvaror som varit slut och om de har bytt, har de bytt till en annan vara som inte varit på kampanj och där den andra dessutom ofta varit dyrare i grund. Dessutom anser de att en ekologisk 500 g påse är jämförbar (och därför utbytbar) med en icke ekologisk 1000 g påse. Jag håller inte med. Min mor är mån om att mycket av det hon köper skall vara ekologiskt så därför går inte bytet bra och hade det varit jag som handlade hade jag blivit vansinnig om bytet var åt andra hållet dvs att jag fick en liten, svindyr ekologisk pryl när jag beställt en annan.

3: På hemsidan står det att priset för hemleverans är 49 kr. På orten där min mor bor kostar det 99 kr vilket givetvis är riktigt sunkigt men man får i alla fall reda på prisförändringen innan man handlar givet att man berättar vart man bor.

4: Än så länge har de inte lyckats leverera alla de varor de hävdar att de har plockat. Första gången jag beställdes saknades det flera varor förutom det de redan berättat skulle saknas. Dessutom hade de plockat fel varor (även om det för vårt välbefinnande inte spelade någon roll att vi fick mellanmjölk istället för standardmjölk).

5: Kundtjänsten är VÄRDELÖS! Jag mailade och ställde tre separata frågor där jag endast fick svar på den ena - Vad gör ni åt de varor som saknades?

På den frågan svarade de att de skulle lägga ett tillgodohavande på mitt konto vilket automatiskt skulle reducera notan nästa gång vi handlade. Frågan om hur de resonerar när de byter ut varor ignorerades fullständigt.

6: Vid den första beställningen ryckte transportören sönder en av de fyra påsarna varorna var packade i. Det är ingen stor grej eftersom varorna ändå nådde fram men eftersom vi är tvungna att betala för påsarna vore det ju fint om påsarna var hela när de kom fram.

Totalt sett avskyr jag Coop.se och deras sätt att hantera e-handel av dagligvaror. Jag ser oerhört mycket fram till den dag då någon annan aktör väljer att konkurrera på den ort där modern bor så att jag efter det aldrig mer behöver befatta mig med den här skiten.

Summering
Totalt sett är jag mycket nöjd med Willys.se och även den begränsade erfarenhet jag har från ICA.se. Om prisbilden inte är viktig är även Mat.se ett fullgott alternativ och även Mathem.se är ett alternativ man skulle kunna överväga även om detta alternativ är det i särklass dyraste.

Coop.se däremot skulle jag inte handla genom om jag inte var absolut tvungen. Det är en dålig shoppingupplevelse och uppenbarligen också en tveksamt duglig leveransorganisation bakom. Allt detta får man till ett fantastiskt överpris.



Bildkälla: 321an.se

9 kommentarer:

  1. Att inte coop har gått i graven för längesen är en gåta för mig. City Gross, Willys och ICA är alla mycket bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta är de inte så mycket dyrare att det inte kan funka att stödhandla där. Vissa erbjudanden spöar också de andra butikerna och vi har en stor coop som närmaste butik så det är inte ovanligt att jag är där och gissar att det funkar så för många andra också.

      Men om de lyckas med sin e-satsning kommer jag bli mycket förvånad

      Radera
  2. Men Coop är ju medlemsägt ett kooperativ, det är alltså inga kapitalistiska utsugare som förslavar och utnyttjar personalen, vilket innebär att de faktiskt är BÄTTRE eftersom personalen är mer nöjda, priserna lägre och varuutbudet är bättre.

    Det innebär att din erfarenhet inte stämmer och att statsminister Stefan Löfven straxt kommer att uttala sig om bloggaren som person och att bloggaren sprider en mörk, dystopisk och felaktig bild av Sverige och dess civilsamhälle ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade ju varit riktigt fräckt om statsministern kommenterat min blogg. Oavsett vilken statsminister...

      Radera
  3. Skulle kunnat vara min utvärdering på pricken. Precis samma erfarenheter och insikter som du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite tragiskt men ändå trevligt att få misstankarna bekräftade

      Radera
  4. Har nu slutat att handla från COOP online.
    Samma extrapriser som återkommer med jämna mellanrum, och sällan är det något som passar mig.
    Dåligt sortiment på dagligvaror
    De som levererar är otrevliga

    SvaraRadera
  5. Har handlat på Coop.se under flera år och det har fungerat bra, har även provat Ica, Willys, Mathem m fl men tycker Coop fungerat bäst med bra varor, låg utkörningsavgift och ingen plockavgift.
    Visst inträffar det leveransförseningar och felleveranser ibland men det gör det även hos andra, men det har aldrig varit några problem som inte gått att lösa via kundtjänst / chatt.
    Detta gäller i Stockholm / Sundbyberg där det fungerat bra för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det skönt att det finns någon plats där det funkar. Sedan det här inlägget skrevs har vi ytterligare 1,5 år av erfarenhet och jag vill nog ändå bibehålla min beskrivning av situationen även om Coop har hoppat upp ett snäpp nu under pandemin men det blir mycket oftare fel på de beställningarna än de andra vi gör tyvärr... Men det är ju här det...

      Radera