torsdag 20 april 2017

Socker som smärtstillande

Straxt efter Joys ankomst till vår värld fick jag reda på att man smärtstillar nyfödda med sockerlösning eftersom det har en lika god smärtstillande effekt som morfin.


Som varandes tveksamt masochistiskt lagd hade jag nyligen det begränsat uppfriskande nöjet av att uppleva en ganska extrem tandvärk där maxdos av ibuprofen och maxdos paracetamol nästan helt saknade effekt. I ren och skär desperation testade jag en rejäl skopa honung och kunde konstatera att placeboeffekten klarade effektivt av att ta udden av den värsta smärtan under precis så lång tid som det tog för sockret att glida över min tunga och ned i svalget. När den söta smaken lämnat munnen återkom smärtan men det var ändå en ganska intressant upplevelse.

Det här fungerade bara en kväll och på morgonen efter hjälpte ingenting men då var det å andra sidan snart dags för det akuta tandläkarbesöket så jag överlevde. Vad som stannar kvar hos mig är upplevelsen. Antingen hade sockret en faktisk, smärtlindrande effekt vilket för all del inte vore fullständigt otänkbart. Socker och choklad stimulerar belöningscentret i hjärnan som frigör en hel bunt mysiga kemikalier som gör oss lite lyckliga men att det skulle ha samma effekt som en morfintablett hos en fullvuxen karl det tror jag inte på utan mer bevis och då återstår placebo.

Tron kan försätta berg sa alltid min mor när jag var liten och det tror jag stämmer. Om man bara tror tillräckligt mycket kan man åstadkomma ganska makalösa saker, som exempelvis att förtränga smärta.

Nu efter tandläkarbesöket väljer jag dock de landstingsgodkända narkotiska preparat en legitimerad langare kan förskriva i förhoppning om att det är ett rimligare sätt att bli smärtfri på än de annars tillgängliga alternativen.



Bildkälla: Freeimages.com

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Trist med tandvärk! Men att bota den med socker känns som en bra början på en negativ spiral...

    När mina barn fick socker som smärtlindring fick jag följande förklaring: Socker tar inte bort smärtan men ger så starka upplevelser för barnet så att det lurar deras hjärna att "glömma bort" smärtan. Oavsett förklaring så verkade det faktiskt funka.

    MVH Avfart Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker inte ha det som en permanent lösning :-)

      Och nu är det lugnt igen så nu är det bara att låta bli honungen och borsta tänderna så att det inte återkommer :-)

      Radera