onsdag 12 april 2017

1 år av fondsparande

Något av det roligaste jag vet är när någon frågar mig om sparande och investeringar. Jag har i regel svårt att ge direkta aktietips eller handfasta råd men när någon vill ta tag i sitt sparande och vill ha hjälp att sätta igång - det är lycka det.



Häromdagen berättade en av mina mest motsträviga vänner att han ville att jag skulle hjälpa honom sätta upp ett månadssparande och han ville ha lite tips på hur man skulle göra och då kom jag att tänka på ett inlägg jag skrev förra våren som jag döpte till "Steg för steg - Börja spara". Det blev en handgriplig instruktion i hur man kan tänka och vilka sparprodukter man kan välja.

Jag föreslog då två fondtyper där den ena var en svensk indexfond och den andra var en global indexfond. I vanliga fall lägger jag på en krydda också men det här är den absoluta grundnivån och det räcker absolut med dessa två för den som inte är intresserad utan bara vill komma igång.


Portföljen

Jag föreslog Länsförsäkringar Global Indexnära eller DNB Global Indeks. Det är en smaksak men personligen väljer jag Länsförsäkringars alternativ eller en ETF men ETFerna är överkurs för de flesta så låt oss stanna vid en traditionell fond.

Som svensk indexfond föreslog jag ett gratisalternativ från Nordnet eller Avanza och eftersom det mesta av min portfölj ligger hos Avanza är det naturligt för mig att välja deras alternativ Avanza Zero även om jag egentligen föredrar ett lite bredare index än OMX30.

För ett år sedan räknade jag på ett månadssparande om 1000 kr/månad med 50-70 % i globalfonden och resten i Sverigefonden. Låt oss för sakens skull bestämma att vi valde 60 % globalt och 40 % Sverige.

Hur har det gått?

Nu kanske det är dags för den där disclamern att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning och när vi ändå kör floskler kan vi ju säga att detta inte är direkt rådgivning men det som verkligen spelar roll är att du som läsare vet om att det senaste året har varit ett väldigt starkt år och vi kan förvänta oss en börsnedgång i framtiden vilken kommer justera en förväntad framtida avkastning.

Med det sagt kan vi konstatera att perioden 20160331 - 20170331 har vi har sparat 12.000 kr (om vi bortser från den sista tusenlappen som sattes in den siste mars i år) och portföljen är värd  13.523,94 kr


Ovanstående diagram visar bara avkastningskurvan och inte portföljutvecklingen.

Visst ser det fint ut? 

12,7 % totalavkastning baserat på totalt insatt kapital. Effektiv avkastning är ju då betydligt högre.

Så även om ett år är alldeles för kort tid för att utvärdera någonting känns det ju ändå ganska bra att kunna visa att ett sparande initierat för ett år sedan hade gett en rejäl slant extra i portföljen.


Bildkälla: Freeimages.com och att välja lycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar