lördag 1 april 2017

Vad äter du till frukost?

Frukost är en av de svåraste måltiderna jag vet. Det är inte så knepigt att hitta på saker som är dyra eller onyttiga men däremot är det svårt att hitta på relativt varierad kost för så lite pengar som möjligt och som samtidigt fyller det ganska omfattande kaloribehov jag har på morgonen.

Jag är gluten- och laktosintolerant så en del saker blir dyrare oavsett hur jag gör men att dessutom kombinera detta med behovet av att växla måltidsalternativ någon gång ibland är knepigt.



Typiska alternativ

Förr åt jag mycket gröt. Jag älskar mannagrynsgröt och risgrynsgröt men mannagryn finns inte glutenfria och risgrynsgröt tar riktigt lång tid att göra så det blir sällan. Kvar har vi havregrynsgröt gjord på ren havre. Istället för 9 kr/kg kostar de havregrynen 25 kr/kg men det är fortfarande en ganska billig rätt. En portion gröt i storleksordningen 1.5 dl havregryn kostar 1,3 kr och med en skvätt mjölk och lite sylt kommer man upp i 2,50 kr/dag. Bättre än så tror jag inte att det blir men det är riktigt trist att äta samma sorts mat varenda dag så nu behöver jag din hjälp.

Vad äter du? Har du några billiga tips?

Glutenfri müsli och laktosfri yoghurt går på ca 8 kr/portion (AvL size) och tre mackor med ost och någon liten grönsak på går lös på 8-10 kr/dag. Det blir aningen billigare om man blandar egen müsli och gör egen yoghurt men inte mycket och samma sak gäller att baka eget glutenfritt bröd men jag har bakat olika recept i fem år men har ännu inte hittat ett som ens nästan kommer i närheten av de limpor man kan köpa.

Hjälp

Här tar mina idéer slut för efter detta börjar det bli dekadent. En sjyst omelett med rökt lax och lite gräddfil är himmelriket. En stor macka med stekt ägg och massor av bacon är inte dumt det heller men varken billigt eller nyttigt.

Alla dessa smoothies eller ett knäckebröd med lättkeso och andra "hälsofrukostar" räcker inte. Är det för lite har jag huvudvärk vid tio och riskerar att behöva sjukskriva mig resten av dagen men det behöver egentligen inte vara kalorikompakt utan snarare bulk och utfyllnad så att kroppen får jobba länge.

Har du några idéer?





17 kommentarer:

  1. Så jobbigt är väl risgrynsgröt inte. Nog för att det tar 45-60 minuter men så länge man rör om då och då kan man ju göra annat under tiden.

    Idag var lilla julafton för mig eftersom de sålde ekologisk mjölk för halva priset. Nu är frysen full och jag har sparat minst en femtiolapp! Lita därför på att det blir risgrynsgröt framöver.

    Har ett par personer i min närhet som också är gluten/laktosallergiker. Här är ett enkelt favoritrecept som jag ofta använder: http://glutenfriagodsaker.blogspot.be/2015/06/glutenfria-knackiga-havrerutor.html

    Tycker det svåraste med glutenbakning är att få mjölalternativen att inte ta över smaken för mycket (använder oftast majs- eller kokosmjöl som bägge har en distinkt smak). Är ett fan av dina matinlägg så har du några bra tips på glutenfri bakning med alternativa mjöl vore det roligt att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaä risgrynsgröt är inte svårt alls men eftersom det tar så lång tid måste man ha rejält med framförhållning och då vill jag ju göra storkok men jag brukar ha lite ont om plats i kylen för alla storkok jag gör så det är lite av en ond spiral :-)

      De där knäckiga havrerutorna är goda men de är knappast frukost :-) Tänk på att använda "glutenfri" dvs ren havre när du gör dem till kompisarna.

      Personligen tycker jag inte att söt bakning är särdeles knepigt på glutenfria mjölmixer om det inte är saker som måste bli riktigt fluffigt men det är ganska få söta saker. Kanelbullar, sockerkakor och småkakor funkar ypperligt men baktiden ändras lite. Däremot bröd där man faktiskt behöver långa fibrer och jäsförmåga för att brödet skall bli saftigt, det är knepigare.

      Jag skall ta till mig av dina önskemål :-)

      Ha en god lördag

      Radera
  2. Har sett flera exempel på "framgångsrika människor" som förenklat sin vardag med att alltid äta samma frukost, optimerad för näringsinnehåll. Jag tror inte på att blint följa "framgångsrika människors" leverne, men kanske variationen i detta fall är överskattad. Man har ju två mål till om dagen att spejsa till det med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar för all del hitta på lite annat på helgerna när det finns mer tid men du kanske har rätt i att om man ändå inte kan uppskatta upplevelsen kanske det inte är så viktigt att anstränga sig.

      Radera
  3. Också glutenfria här. Men jag har höns. Jag älskar mina 2 ägg varje morgon. Kokta, stekta eller rört om med lite grädde och stekt som liten omelett.
    Idag blev det en liten biff av oxfärs och ugnsbakade rotfrukt. Biffen var datumkött och rotfrukterna över från middagen i förrgår.

    Ibland tror jag att man skall glömma alla frukostrecepter och äta det man har lust på. Det är ju lustigt att bara nått mat kan ätas på morgonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lite svårt för varm, smakrik mat så tidigt på morgonen men på helgerna tycker jag det funkar för då kan jag få vänta någon halvtimme-timme innan jag äter och då är det alldeles utmärkt.

      Radera
  4. Ingen frukost för min del, billigare eller smidigare blir det inte :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Smidigast hade väl varit näringsdropp men då hade allt livet blivit riktigt trist...

      Radera
  5. Själv kör jag samma frukost varje dag, vilket jag tycker är skönt då man slipper tänka och har alltid sakerna hemma.

    Antingen blir det en skål havregrynsgröt med mjölk och banan/sylt/äppelmos. Eller 4 knäckebröd med 2 kokta ägg ovanpå. Dricker alltid en kopp kaffe och två stora glas vatten till det.

    Jag tror på enkelhet och rutin när det gäller frukost, iaf för min egen del.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir väldigt enformigt här också. Det är tre mackor med ost och gurka eller en skål havregrynsgröt men det hade varit kul med variation...

      Radera
  6. Ett tag åt jag två kokta ägg och en kopp svart kaffe. Nu premierar jag snoozandet och hinner tyvärr sällan äta någon frukost. Vet att det finns något rätt schysst glutenfritt knäckebröd från Wasa. Du kanske kan köra sån med kokt ägg och kaviar?

    SvaraRadera
  7. Gör det enkelt för mig och håller nere på frukosten. Inte så mycket så att det räknas som en helt korrekt periodisk fasta (18/6, 6 timmar äta och 18 timmar fasta) utan äter bara lite lite.

    Brukar bli en frukt och en anti -inflammatorisk shot på gurkmeja, äppelcidervinäger, olivolja, kanel osv.

    Tidigare körde jag havregrynsgröt varje morgon vilket jag tyckte var toppen.

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera
  8. Steka ägg och riven stekt sötpotatis. Innan hade jag även en skiva bacon.

    SvaraRadera
  9. Jag håller med om ingen frukost, billig, och fri från gluten och laktos. Periodisk fasta är dessutom bra för det en växande lekamen ;-) men det är en inkörningsperiod som kan vara lite jobbig. Det kanske kan vara värt att testa och om det inte funkar så kan du alltid börja äta frukost igen, svårare än så är det inte =)
    Mvh Emma som inte äter frukost längre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tenderar att få migränattacker utlösta av att jag går för länge utan mat och jag är osäker på om jag känner att jag vill ta ett par veckors semester för att testa periodisk fasta bara för att få ned frukostkostnaden men vi får väl se :-)

      Radera
    2. Det låter som den dålig idé, hopps du hittar inspiration till variation!
      Mvh Emma

      Radera
    3. Tack Emma

      Jag skall göra vad jag kan för att hålla er uppdaterade med vad jag hittar på :-)

      Radera