onsdag 20 april 2022

Barnekonomi år 1 och år 5

Jag har skrivit en hel del om vad det kostar att ha barn och jag har gjort ett flertal studier från vårt eget liv de senaste åren.

Varje gång kommer jag fram till att jag anser att det förekommer en hel del myter i samhället avseende kostnaden att ha barn. Så sent som förra helgen hade jag en diskussion med en av mina barnlösa kamrater som med självklarheten hos en medelålders, vit man konstaterade att barn är svindyrt.

Vår upplevelse är att barn kan bli nästan hur dyrt som helst om man bara tillåter det men det kan också vara väldigt billigt.

Jag tycker inte de har varit fullödiga i ovanstående tabell men vår total kommer ganska nära deras.

Det som kostat absolut mest avseende våra barn är föräldraledighet, vabb och andra former av inkomstbortfall och efter det kommer barnomsorgsavgiften på typ 1500 kr/månad.

Om man bortser från de kostnaderna är det som skall kosta mest pengar det faktum att det är omöjligt att klara sig med en (1) liten bil om man har barn och man måste också ha en mycket större bostad om man har barn.

Nu har vi för all del en familjekombi men den kostade ungefär lika mycket som en lite nyare Yaris gjorde vilket var vår första bil och vår Kia drar mindre än den lilla bilen gjorde så jag vill påstå att det inte är rättvisande att hävda att bilkostnaderna skenar när man får barn.

Samma sak med boende. Visst har vi köpt ett stort och fint radhus och det är i huvudsak för att vi fått barn som vi valde att göra den livsstilsförändringen men med det sagt kostar huset typ 5000 kr/månad mindre än lägenheten vi bodde i innan och det är även om man fakturerar in ett rimligt underhåll.

För det får vi dubbel boendeyta och en rejäl trädgård och mycket mer.

Så även här skulle jag vilja påstå att man inte måste anse att barnen kostar massor av pengar. Nog krävdes det att vi flyttade mellan fem och tio mil från vår halvcentrala lägenhet i Göteborg och om vi vore tvungna att pendla tillbaka hade det kostat ungefär en timme per person i restid extra och totalt tre tusen extra i månaden vilket fortfarande innebär en besparing i kronor men en förlust i tid.

Så vad kostar barnen då?

När dotter nummer två kom orkade vi inte pilla på samma sätt som med första så vi köper blöjor och barnmat och allt annat som behövs men kläder, leksaker och alla diversesaker som säng, babybjörn, barnvagn m.m. det finns ju redan och allt är dessutom köpt begagnat så priset var lågt från början.

Det som kostat är bilbarnstolar vilket har kostat tre till fem tusen per barn men det är det värt. I övrigt snackar vi kanske 20-25 kr per barn i mat per dag även med färdig barnmat och färdiga köttbullar till femåringen när vi inte orkar. Och alla dessa grötpåsar de stoppar i sig.

Blöjor kostar väl en tia per dag och sen är det säkert lite annat som hudsalvor, mediciner och lördagsgodis men de stora sakerna som den nya cykeln till femåringen. Den fick hon av vår förra bostadsrättsförening under en städdag då det var utrensning i cykelrummet. I övrigt älskar hon att pyssla och rita och 500 A4 kostar en trettiolapp och med en låda pennor för en tjuga har hon att göra i flera månader. Får hon dessutom en sak och lite tejp kan vi hålla på för alltid.

Så på det hela tror jag att vår ettåring går lös på mellan 30 och 50 kr per dag vilket blir 1500 kr i månaden om vi räknar högt och eftersom staten ger oss 1250 kr för henne i barnbidrag +75 kr i flerbarnstillägg så betyder det att vi backar 175 kr per månad på henne (borträknat inkomstbortfall m.m. vilket jag nämnde i början).

Det är inte så himla farligt skulle jag vilja påstå.

Femåringen är lite värre för det börjar bli svårt att hitta begagnade vardagskläder till henne. Däremot går det bra att hitta de dyra prylarna som regnkläder och overaller m.m. men byxor och tröjor får man köpa när Lindex har rea och eftersom hon växer som ogräs blir det säkert ett par hundringar i månaden om man räknar in skor och hårspännen och allt annat man måste ha.

Men hon äter som en mus och på vardagar äter hon i stort sett bara en frukt och lite gröt till kvällen. Resten äter hon på förskolan. Och som sagt tenderar allt det stora vara billigt eller gratis så jag skulle uppskatta att hon kostar oss mellan 1500-2000 kr i månaden och så får man lägga till 990 kr i månaden för barnomsorg. Staten ger oss 1325 kr i barnbidrag även för henne så totalt blir vi av med ca 1700 kr i månaden.

Fast nej. Jag var lite försiktig nu. Vi har henne faktiskt både på simskola och dans vilket drar ytterligare en femhundring i månaden.

Två barn, ett respektive fem år för den totala kostnaden av 2400 kr i månaden.

För det man får tycker jag allt att det är värt det :-)

Det är säkert så att det kostar annorlunda i olika hem och familjekonstellationer och jag har inte räknat in uppvärmningskostnaden för badvattnet eller den extra kostnaden det innebär att tvätta och diska lite mer men oavsett så kommer det inte ruinera oss att ha de här två yrvädrena springandes omkring våra ben och även om det kan vara skitjobbigt med två tokförkylda flickor så är allt värt det när de kryper upp i knät på en och säger att de älskar en och vill gosa.

Kärlek är svårt att mäta i pengar men skulle jag försöka skulle jag definitivt vara villig att betala mer än två och ett halvt tusen i månaden.

5 kommentarer:

  1. Nice! Tack för inlägget, jag skrev igår om utgifterna de första 9 månaderna för vår son :p Nu orkar jag inte bokföra längre :-)

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Känns inte som att man behöver bokföra det för det kostar inte så mycket :-)

      Radera
  2. Kan instämma. Dottern är 8 år nu och det som kostar (bortsett från vabb och sånt) är kläder och aktiviteter. Kulturskolan kostar 700 kr/termin, fotbollsskolan 850 kr/termin samt fritids 550 kr/månad. Sen tillkommer det nån dyr sak typ en gång om året, men cyklar köper vi begagnat, likaså regnkläder och sånt som används sällan. Det finns hur mycket fina grejor som helst att köpa begagnat.

    Barnbidraget täcker med råge hennes omkostnader. När hon var mindre var den största kostnaden dagis, som gick på 1500 kr/månaden, samt blöjor och bilbarnstolar. Allt köptes dock begagnat så det var inga *stora* kostnader.

    Hygienprodukter används knappt av dotern haha, det är ju schampoo och tvål och balsam som hon lånar av frun. Gissar det blir värre med åldern, då det ska vara dyra flaskor med boysenbär och lavendel och allt vad det nu är.

    Swedbanks kalkyl är ett skämt. Kanske om man köper allt på Babyproffsen coh låter det äldre barnet få allt det pekar på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bävar inför alla de där krämerna :-) Men jag tänker att man får erbjuda en hygglig månadspeng så får hon hålla sig med det hon vill själv...

      Radera
  3. För mig gick det från ingen bil till bil. Liten etta till radhus samt att sonen ätter betydligt mer. Kunde förut spara ca 10 tkr / mån till runt 5 tkr / mån. Lönen är typ den samma. Dock är det mycket prylar som behövs i ett radhus som jag tycker inte skall belastas på barnen. Hur som. Tycker jag det kostar ca 4-5 tkr / mån för 2 barn (1 månad och 2,5 år). För mig i alla fall. Har i stort sett aldrig köpt färdigmat. Gör storkok av barnmat, portionerar ner i gamla honungsburkar och fryser in, (även om de är av glas har de aldrig gått sönder i frysen).

    Instämmer att vabb är den största kostnad då _ett_ barn är normalt sjuk 6 till 20 gånger per år och med 2 symtomfria dagar ger 6 till 20 veckors bortfall. Fast med 2 barn brukar de bli sjuka samtidigt och bortfallet borde såldes inte bli 12 till 40 veckor per år.

    SvaraRadera