onsdag 6 april 2022

Börsen är upp 16 %

Det här inlägget innehåller reklam från Avanza märkt med *

Det är ganska lätt att ryckas med i både negativa som positiva känslor. I alla fall när det handlar om pengar och börsen. Jag har hunnit vara med några gånger nu så jag har lärt mig ganska väl hur jag funkar men det är fortfarande inte behagligt att se en fjärdedel av sitt livs besparingar försvinna över en period om två månader.

När vi gick in i år 2022 stod börsen ganska högt och ganska snart började det dala. 26 % senare nådde vi botten (än så länge är det botten i alla fall) den 7 mars. Siffrorna är tagna från indexet OMXSGI* vilket mäter breda stockholmsbörsens utveckling inklusive utdelningar.

Från botten 7 mars är vi i skrivandets stund (30/3) upp nästan 16 %. Det är svårt att känna att det där stämmer när man samtidigt konstaterar att börsen fortfarande är ned drygt 13 % på helåret och uppgången bara ser ut som ett litet gupp i grafen.


Men då skall man dels hålla i minnet att det behövs fler procent i utveckling uppåt efter ett ras för att komma till där man var innan än det antal procent man tappade på väg ned. Dels att om man kikar på en linjegraf som den ovan är det lätt att missa den lägsta och den högsta noteringen över perioden och den 7 mars svängde det ganska bra. Bara den dagen rörde sig börsen över 6 %.

Men vad menar jag med att det behövs mer upp än ned? Jo man räknar ju utvecklingen på föregående periods bas vilket innebär att om du har någonting som är värt 100 kr idag och så går det ned till 50 kr i morgon. Då har du tappat 50 %. 

Men nu har vi någonting som är värt 50 kr och för att det skall bli värt 100 kr vilket det var innan vi startade måste tillgången öka 100 % i värde. Dvs 50 kr skall läggas på de nu 50 kronorna för att det skall bli 100 kr.

Det är en av anledningarna till att jag månadssparar och det är en anledning till att jag köper många gånger oftare än jag säljer saker.

Jag har, för länge sedan, erkänt för mig själv att jag inte kommer vara tillräckligt aktiv eller insatt för att ha en rimlig chans att träffa en topp och sedan ha koll på när botten är. Jag väljer istället att köpa ofta så att jag träffar lite bottnar och lite toppar och så försöker jag köpa lite extra när det går ned i förhoppning om att det på lång sikt blir en bra affär.

För historien visar i alla fall på att världsekonomin ökar. Vi får det bättre och bättre. Ekonomierna växer och produktiviteten ökar. Det innebär att börsen bör öka i värde om det fortsätter så och jag tenderar att tro att det kommer fortsätta så. I alla fall om man siktar brett.

Det kanske inte är oljebolagen eller flygbolagen eller ... som kommer gå bra om 50 år men väljer man ett brett index som ex OMXSGI* eller varför inte siktar på en globalfond som följer ett globalt index, då byts förlorarna ut mot morgondagens vinnare hela tiden och på det hela taget får man ta del av en bred uppgång i ekonomin.

Jag vet inte om det här är kul för någon annan än mig men jag blir lugnad av att tänka på att det nog kommer fortsätta rulla på trots krig och elände.


Länkar markerade med * är en s.k. affiliatelänk. Om du följer den länken och köper någonting eller blir kund kommer jag få en provision för det. Tack för att du väljer att stötta mig på det viset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar