lördag 12 oktober 2019

Svamprisotto 5 kr eller 250 kr per portion?

Det händer att jag funderar över hur mycket mat kostar. Det händer också att jag noterar att andra människor inte alltid delar mina åsikter och erfarenheter när det kommer till matkostnader.

I det här inlägget tänkte jag försöka erbjuda några olika perspektiv på samma måltid. Sensmoralen skulle kunna vara att det är viktigt att försöka se fler perspektiv än det egna, speciellt om man engagerar sig i en diskussion med andra involverade.


Bild: Herr AvL. Risotto med kantareller, champinjoner, hösttryffel och parmesan

Svamprisotto

Risotto är en klassiker som kan innehålla nästan vad som helst och smaka nästan hur som helst. Det kan vara saffran, tryffel, räkor osv.

Jag tänkte beskriva en klassisk svamprisotto vilken man kan göra på ganska många olika sätt utan att det för den sakens skull blir en annan rätt. Låt mig förklara.

Recept 1

Klassiskt skall det vara schalottenlök i risotton men den kostnadsmedvetne väljer gul lök istället. Svampbuljongen har man kokat själv på egenplockad skogssvamp, svampen är kantareller man plockat själv, riset är ett billigt grötris och vinet är en flaska vitt portugisiskt vin för 59 kr/flaska (om du dessutom har en partner som inte tycker om smaken av de flesta alkoholhaltiga drycker räcker det med en deciliter) och eftersom du är lokalpatriotisk och prismedveten köper du en långlagrad prästost för 79 kr/kg och river istället för en importerad parmesanost.

Ett vettigt grundrecept hittar du här.


Det du har åstadkommit är i min värld en riktigt hygglig måltid för straxt över en femma per portion. Jag vill påstå att du har en portion vardagslyx med kantareller, smakrik ost och för en krona eller två till kan du unna dig ett glas vin till maten som pricken över iet.

Recept 2

Nu använder du schalottenlök som det skall vara, du använder köpt svampbuljong på tärning, köpta champinjoner (men givetvis billiga) och du väljer att riva över en billig parmesanost du hittade på Willys. Utöver detta gör du inga förändringar för du inser att riset i stort sett är det samma i din påse med grötris som i lådan med Avorioris och vinet skall ju bara ned i maten så vad spelar det för roll?



Du har skapat vardagslyx även här men det har också resulterat i en ökning av portionskostnaden. Du har valt att betala i pengar istället för tid gällande vissa ingredienser och får champinjoner istället för kantareller exempelvis. Man kan kanske tycka att 6,65 kr/portion inte är hela världen men om de där kronorna läggs på varje lunch och middag från det att man är 18 tills det att man fyller 65 år har man lagt nära 230 000 kr extra på mat och hade man istället sparat pengarna i en svensk indexfond med 10 % förväntad avkastning hade man haft knappt 3 300 000 kr extra att leva upp under sin pension.

Men låt oss nu se vad man kan göra om man lever ut lite extra.

Dels följer du receptet ordentligt och köper alla ingredienser som man skall och istället för champinjoner köper du kantareller (för du jobbar massor och har inte tid att plocka egna så klart). Du köper svampfond istället för buljongtärningar och du köper en 36-månaders Parmigiano Reggiano i saluhallen. Du köper givetvis också en lite bättre Chardonnay eller Sauvignon Blanc på bolaget för det skall ju vara gott att dricka till maten också.

När du väl är inne på saluhallen ser du också att de har färsk hösttryffel för 40 kr/gram i små burkar om 10 gram per styck så du bestämmer dig för att ta två sådana också (du vet att det är dyrare än den billigaste hösttryffeln man kan köpa men du tänker inte så eftersom du vill ha tryffel; nu).

Det du äter är inget annat än ren lyx och flärd på en tallrik. Du har fortfarande gjort maten själv i ditt eget hem vilket gör att du får ett livsmedelsvärde som vida överstiger det du fått på en restaurang men ingen kan säga att detta inte är att unna sig även om det givetvis går att hitta på ännu mer extravaganta sätt att bygga ihop sin risotto på.

Den uppmärksamme kikar på bilden ovan och ser att herr AvL lyxade till det lite för ett tag sedan. Jag funderade på att visa upp den stora högen med riven ost eller den nästan lika stora högen riven tryffel men det blev inte särdeles estetiskt tilltalande när jag försökte men den där bilden är allt som beskrivs ovan bortsett från att jag fortfarande använder grötris och jag plockar min egen svamp (och köper billigare tryffel och parmesan är den i saluhallen men det är samma sak). I min portion är det 10 g tryffel per portion men eftersom du köper riktigt svindyr tryffel får du nöja dig med 5 g per portion vilket borde vara fullt tillräckligt.


Vi har fortfarande inte varit alldeles skogstokiga här. Vi har köpt rimliga saker som finns tillgängliga för de flesta vid varje givet ögonblick (svampen är säsongsprodukter men det finns alltid dyr svamp om man är villig att alternera).

För en tid sedan diskuterade jag med en läsare att jag inte har några svårigheter att hitta på saker att lägga pengar på. Det här är ett förslag. Dubbla priset på vinet och köp vit tryffel som, även om man hittar ganska billig sådan kostar ca 50 kr/g och kan kosta det dubbla om du inte planerar; då har du lagt ganska mycket pengar på maten.

Men nu stannade vi på 262,70 kr/portion.

Vilket är godast? Vilket blir man mättast på?

Jag känner många människor som inte skulle uppskatta version nummer tre då den innehåller mycket säregna smaker och jag känner flera som skulle kunna äta den minst en gång i veckan.

Alla är vi olika men detta är ett sätt att illustrera att det är ganska lätt att spendera pengar om man vill. Det går inte att se på bilden ovan att den portionen mat kostar 200 kr att producera för jag hade kunnat ta exakt samma bild på en portion som hade kostat 10 kr och den enda skillnaden skulle vara några färre svarta små prickar i bilden vilka med fördel kan bytas ut mot svartpeppar för visuell effekt.

Vilken variant väljer du helst?

5 kommentarer:

  1. Håller inte med,livet är för kort för att inte bejaka sina lustar.God mat är bland det härligaste njutningsämne som vi har,äta sig mätt ja det går ju på makaroner och vita bönor om man bara ser till pris.Kan inte tro en kock av rang skulle göra din risotto i varje fall inte jag som älskar matlagning.Mitt motto är inte att dö rikast på kyrkogården

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är osäker på vad i min portion du inte håller med om? Var det att jag valde att köpa min ost när den var billigare än så dyr det går? Eller kan det måhända vara så att du tror att du märker särdeles stor skillnad på riset?

      Jag vet inte om du läst alla mina inlägg men innan jag pluggade till ekonom jobbade jag 10 år som kock och min erfarenhet säger mig att det inte är priset på råvarorna som gör maten bra.

      Lycka till med att inte dö rikast. Det kommer säkert gå bra.

      Radera
  2. Fint recept! Själv inget fan av svamp men all risotto som skiljer sig from den vegetariska Stockholmsrisotton är en välsignelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan göra grundreceptet med grönsaksbuljong och smaksätta med nästan vad som helst. Stekt sparris är gott. Lägg till några gravade cocktailtomater och lite rökt smör så är du i himmelriket 😀

      Radera
    2. Använder själv ungefär det här grundreceptet med lite vitt vin, riven ost, buljong och arborioris. Brukar köra mer traditionella grönsaker som ärtor, körsbärstomater, gurka, paprika osv.

      Radera