lördag 20 oktober 2018

Äntligen köpt aktier

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Det senaste året har jag köpt ganska lite aktier sett till historien. Jag har inte fått in särdeles mycket pengar i kombination med att jag har betat av mina aktierelaterade skulder. Det har varit ganska tråkigt för en nörd som jag men nu har jag äntligen kommit dithän då jag har krut i kassan, ett stadigt kassaflöde och dessutom har många aktier haft det tungt de senaste veckorna så att man nu kan köpa aktier till ett bättre pris än för en månad sedan.


I veckan och förra veckan blev det tillslut ganska mycket affärer. Jag började med att köpa Klövern Preff men jag var lite snabb på avtryckaren där och fick ett genomsnittsvärde på ungefär 317 kr men jag är inte särdeles missnöjd med det trots att den idag handlas lägre. Jag kan köpa fler om den fortsätter sjunka. I början av veckan landade jag en handfull Investor B för 375 kr. Det är nivån där jag tycker man får en hygglig utdelning och när det fortfarande är 25 % rabatt tror jag det är ett okej köp. I slutet av veckan bytte jag ut alla mina A-aktier till B-aktier när prisskillnaden för en kort stund var närmare 5 kronor. Då var det till och med värt det med mitt lilla innehav att byta.

Jag var ganska aktiv i början av veckan. Jag utökade mina innehav i Swedol till 30 kr jämnt. De lämnade försäljningsrapport för september i måndags och man får väl säga att 2,5 % upp inte är en våldsam ökning men att aktien går ned ett par procent på den rapporten tycker jag är fånigt så jag köpte lite fler aktier. Ett växande bolag med relativt trygga intäkter för p/e runt 10 och en snabbväxande direktavkastning på 3 % är inte fy skam.

Jag gick också lös på några Svolder B när aktien ramlade under 100 kr. Svolder tappade 9 % i substansvärde på en vecka och även om aktien inte riktigt hann med bestämde jag mig för att köpa på 98 kr trots att jag inte tror att substansrabatten var mer än 10 % just då. På lång sikt tror jag det blir bra och nu har jag ökat på min utdelning. Bolaget meddelade förövrigt den 27/9 att man föreslår en höjning av utdelningen med 23 % vilket gör att man nu kan köpa en intressant portfölj med 2 % direktavkastning.

Sist men inte minst köpte jag en näve Atlas Copco B på en hygglig rapport som eventuellt visar att konjunkturen toppat. Aktien backade drygt 10 % och var nere och nosade på 187 kr som lägst och jag köpte på 192 kr. Jag hoppas att man ger 6,85 kr/aktie i utdelning nästa år (och inte någon del av det med ursäkten att bolaget är delat nu). I det läget ger aktien över 3,5 % direktavkastning och det tycker jag är en ganska angenäm nivå för ett bolag som inte sänkt utdelningen på 35 år.

Det känns riktigt bra att vara på banan igen. Fortsätter vi ned kommer jag fortsätta köpa. Det finns mycket jag tycker ser rimligt prissatt ut igen så jag tar tillfällena som erbjuds men jag försöker se till att portföljen balanserar på när jag trycker på köpknappen.

Bäst av allt är förmodligen att jag har ökat min förväntade utdelningsinkomst med tillräckligt för att betala telefonräkningen nästa år. Det är inte fy skam.

Har du köpt någonting kul på sistone?

Bild: Freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar