tisdag 12 december 2017

AvL-portföljen köper industri och bank

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Börsen går ned vecka efter vecka och vi börjar sakta men säkert närma oss läget då det finns riktiga köplägen. Tills dess köper jag så regelbundet jag kan och den här månadens femhundring till AvL-portföljen har nu handlats upp.

Med det här inlägget känner jag mig som en trasig skiva för förra månaden köpte jag Nordea och Investor och gissa vad? Den här månaden köpte jag Investor och Nordea.

Investor handlas just nu till en direktavkastning över tre procent och även om jag gärna ser fyra procent får man vara glad för det lilla och jag gissar att bolaget kommer höja utdelningen till 12 kr nästa år vilket ger en direktavkastning på 3,15 % på dagens köpkurs. Aktien har kommit ned lite och handlas fortfarande till en hygglig rabatt och är definitivt en aktie jag vill äga mer av på lång sikt.

Nordea förutsätter jag kommer höja utdelningen en till två cent nästa år och på kurser runt 97 kr handlas banken till en direktavkastning runt 6,5 %, ett P/e på 11,5 vilket inte är särdeles högt och ett P/b på 1,3 vilket, givet en ROE på 10-12 % ger det ändå en hygglig förväntad avkastning och det här är inte en kursraket utan en stark utdelare i portföljen.

Köp

Den 6/12 köptes 1 st aktie i Investor A för 380 kr in vilket blev 380 kr totalt eftersom vi fortfarande åtnjuter courtagefri handel. Dessutom köptes 1 st aktie i Nordea in för 97 kr. Det innebär att portföljen ser ut som följer



I dagsläget har portföljen ett totalt värde på 12331 kr (insatt 11500 kr) vilket innebär att vi fått en avkastning på 7,22 % sedan start. Vi tappar stadigt men portföljen har låg volatilitet och står emot bra när det svänger vilket tydliggörs av att den här lilla portföljen nu blivit så pass stabil att den fått sin andra stjärna på Shareville.

Vi har 68 kr kvar att shoppa för och jag är aningen sugen på att köpa ett par aktier i MQ eller Cloetta men vi får väl se vad som händer.



Bildkälla: nordnet.se

2 kommentarer:

  1. Intressant köp av Nordea. Du bryr dig inte alls om flytten till Finland och påföljden med 15% källskatt? Detta var en anledning till att jag valde att avyttra vårat Nordea-innehav (och att vi hade ganska mycket bank)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Jo lite påverkar det allt men än är flytten inte klar och tills dess väntar jag med att ändra strategin.

      Men jag kommer sannolikt inte sälja utan i så fall flyttar jag nog in innehavet i en kf istället.

      Radera