måndag 21 augusti 2017

Måndagskollen v34 - Uppesittarkväll & Indutrade

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Vecka 33 gick ju bra. Alla deklarationssäsonger man överlever utan skador och men skall man vara nöjd över. Tyvärr kraschade magen så jag är hemma några dagar eftersom jag inte kan äta vettig mat just nu och då är det svårt att utföra någon typ av arbete som kräver koncentration, fokus eller fysik.

Börserna fortsätter sin vandring söderut. Förmodligen är världens börser lite som flyttfåglar. När det börjar närma sig kyligare årstider drar man söderut mot varmare breddgrader, lever loppan på mallis ett par månader och sedan kommer man tillbaka lagom till utdelningssäsongen.


Vecka 34

Idag är det exakt fyra arbetsveckor kvar innan jag går på föräldraledighet. "Joy" börjar sakta men säkert vänja sig vid vanlig mat men jag är fortfarande lite orolig över hur jag skall lyckas få i min bäbis tillräckligt med näring. Det är allmänt känt att Herr AvLs förmåga att producera bröstmjölk är högst begränsad så även om han har en rad fina egenskaper kan det ändå uppstå problem i vardagen. Vi får väl se vad som händer.

Det här är en av de veckorna då jag ser fram mot fredag lite extra mycket men det beror inte på att jobbet är trist utan för att det är på fredag vi får vår lön. På torsdag är det #Uppesittarkväll och tills dess skall jag lista ut inom vilken sektor jag vill allokera mina sparpengar. Jag är sugen på mer svensk industri eller bank men jag har inga solklara köpkandidater även om jag skulle kunna se långsiktigt köpläge i till exempel Indutrade så känns det inte som ett fantastiskt läge och då kanske man inte skall pressa sin likviditetssituation när det kan komma bättre köplägen redan nästa vecka.

Dock är det så att det förmodligen inte kommer finnas särdeles många slantar att investera de närmaste månaderna för nu börjar det närma sig dagen då min inkomst går mot noll och hustruns inkomster endast skall täcka våra omkostnader. Vi vill båda vara hemma så mycket som möjligt just nu. Utöver dessa förutsättningar skall det nu inhandlas en ny bilbarnstol. Jag har hittat en testvinnare för 1500 kr vilket är långt bättre än de 4500 kronorna jag först trodde jag skulle bli tvungen att lägga ut men det är ändå en trist kostnad. Men det här är inget jag ämnar snåla på även om jag inte känner ett stort behov att betala mer än nödvändigt. Därför väljer jag sonika den modell som fått bäst testresultat i de tester vi har hittat men vi köper den i den butik som ger oss bäst pris. Inget konstigt med det.

Glad måndag allihopa


Bildkälla: pixabay.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar