onsdag 23 augusti 2017

Spirited funds - WhiskyETF

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Det är ingen hemlighet att jag är extremt intresserad av whisky både i det privata som passionerad whiskysamlare och konnässör men också när det kommer till aktieinvesteringar. Jag skriver regelbundet om mina portföljbolag Kopparbergs och Diageo och även om nu inte båda handlar med whisky och inget av dem uteslutande handlar med whisky försöker jag vara lite bredare i mina investeringar än så.

Båda ovanstående bolag är i mitt tycke fantastiska bolag och för min portfölj räcker det ganska väl med dessa bolag för att få den exponering mot alkoholhaltiga drycker som jag känner att jag vill ha men jag sprang för ett tag sedan på en relativt ny ETF som kan vara av intresse för den som inte känner att man vill välja eller om man bara vill få en bredare exponering utan att behöva köpa en stor mängd olika aktier.

ETFen heter Spirited Funds/ETFMG Whiskey & Spirits ETF med tickern WSKY



WSKY startade i december 2016 och har gått riktigt bra sedan dess med en utveckling på 23 %. Det är långt bättre än mina båda innehav men det beror givetvis på alla fina innehav.

De fem största innehaven i fonden är Diageo, Pernod Ricard, Brown-Forman, LVMH och Thai Beverage. Diageo står för hela 25 % av portföljvikten så eftersom jag är ganska nöjd med det innehavet tänker jag att för egen del kanske det räcker men Pernod Richard har varumärken som Jameson, Absolut Vodka och ett av mina favoritviner när det kommer till att bara dricka någonting gott tillsammans med vänner nämligen Campo Viejo. Dock är det så att Diageo äger en del av LVMHs dryckessektion vilket gör att om man inte är intresserad av deras modeportfölj kanske det åter igen räcker med Diageo och så kan man kanske krydda med lite Pernod Richard för att komma åt andra världsmärken.

Men men...

ETFens direktavkastning är ungefär 1,9 % och förvaltningsavgiften är relativt styv på 0,75 % men för det får du exponering i 23 olika dryckesrelaterade bolag. Fondens genomsnittliga p/e tal är ganska väl tilltaget och den handlas till p/e 26 så det är inget kap men det finns tillväxtmöjligheter i branschen så det behöver alls inte vara en dålig entrénivå om man är långsiktig.

Jag har funderat mycket på att köpa den här fonden och har ännu inte kommit till skott för jag tycker inte riktigt att den passar in. Jag tycker inte den platsar i min fondportfölj för där vill jag bara ha ett passivt matande av pengar in i fonder som är extremt breda indexfonder. När det gäller den aktiva förvaltningen så är det aktier som gäller och då har jag ju mina aktier i Diageo som exponering men ju mer jag läser om de olika innehaven blir jag sugen på att utöka till att kanske innefatta ett innehav i Pernod eller varför inte LVMH för att få in lite av ett modebolag med hygglig tillväxt i portföljen.

Vi får väl se vad framtiden har att erbjuda men en sak är säker och det är att människan inte kommer sluta konsumera alkoholhaltiga drycker i morgon.

Bildkälla: spiritedfunds.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar