onsdag 2 augusti 2017

Månadsavstämning juli

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Jisses vad det går fort. Förra månadsavstämningen såg jag fram mot semestern och nu är den redan över. Som tur är är det inte ett helt år kvar innan jag skall vara ledig nästa gång utan bara 7 veckor. I mitten av september går jag på pappaledigt och även om det kanske inte skall ses som ledighet är det i alla fall ledigt från jobbet.

Bild: Pixabay.com


Ekonomi

Det här är sista månaden som hustrun har en liten föräldrapeng (om jag inte räknat helt fel) så därför blir nog jag tvungen att täcka samtliga månadskostnader nästa månad och därefter kommer mina inkomster kraftigt reduceras när jag går hem så det här är kanske sista gången jag har en vettig ekonomi att skriva om men man skall inte ta ut saker i förskott; annat än glädje, den kan man ta ut i förskott så vet man i alla fall att man får erfara lite glädje.

Portföljutveckling

Den här månaden har varit tuff på portföljen men AVL-Index knackar på. Totalt är AVL-index upp lite med 0,34 % (-0,47 %) under juli. Världsindexet har gått starkt och motverkar den svenska utvecklingen vilken har varit svag även denna månad. YTD är AvL-index upp 9,85 % (9,48 %) vilket fortfarande är en god årsavkastning.

Det var länge sedan min portfölj missade index men nu har det hänt igen. Portföljen gick ned -1,00 % (-0,38 %) under juli och YTD är portföljen upp 9,41 % (10,51 %). Detta samtidigt som portföljernas volatilitet är nere på 6,33 % vilket är klart under OMXSGIs volatilitet på 9,9%.

Det är surt att bli spöad av sitt egna hemmasnickrade index men jag är inte orolig för på sikt kommer jag tillbaka. Jag är ganska säker på att anledningarna till att den senaste månaden har gått svagt är att jag har viktat upp min buffert så att den nu uppgår till 11,4 % och eftersom jag inte periodiserar räntorna drar det ned avkastningen lite. Dessutom har jag bara 28,9 % av portföljen utanför Sverige och i en period då den svenska börsen backar men övriga världen ångar på slår givetvis det på portföljen. Det kanske är dags att se om fördelningen nu när dollarn har backat lite.

Sparande

Förra månaden var jag sjukt nöjd med en sparkvot på 71,90 % vilken jag lyckades lösa med hjälp av en rejäl extrapeng från skatteverket och jag var ju helt säker på att jag inte skulle komma i närheten av det igen i år men även om summan jag sparat "bara" är lite drygt hälften av det jag sparade förra månaden blir det denna månaden en sparkvot på 72,96 %. Boyja. Det känns ganska fantastiskt att kunna spara på de här nivåerna när inkomsterna i familjen är så begränsade som de är jämfört med tidigare. Det innebär nu för all del att fru AvL sparar lite mindre men hon sparar allt hyggligt hon också om man ser till den genomsnittlige svenske spararen.

På årsbasis är min sparkvot på 56,50 % (53,84 %). Jag har ju som mål att spara 60 % av min nettoinkomst i år men jag visste redan från början att det skulle bli svårt. Med denna månadens resultat och en förhoppning om att sparandet inte skall dö ut helt under hösten så finns det fortfarande hopp.

Utdelning

Portföljen tuggar på och bolagen fortsätter att dela ut. Juli är en sån där mellanmånad men jag får ändå passiva intäkter nog att fixa mat för en person under månaden. Utdelningarna täckte 12,43 % (18,62 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Vi har passerat halvvägs till nyår med marginal och jag kan konstatera att portföljen på årsbasis täckt 12,78 % (11,75 %) av årskostnaderna och nu börjar målet om 21 % försvinna allt längre bort i fjärran.

Det är dock ganska intressant att följa upp utdelningarna från år till år och även om den här månaden inte var en höjdare brukar det vara ganska kul. Jag kan konstatera att månadens utdelningar tyvärr är -32,90 % (203,18 %)  av vad de var förra året. Detta beror främst på att flera bolag flyttat över månadsgränserna och ABB som förra året delade ut i juli delade i år ut redan i april. Nästa månad ser också ut att kunna bli svag jämfört med förra året men än så länge kan vi summera årets utdelningar till en nivå drygt 23 % över den jag hade förra året. Idogt sparande och utdelningshöjningar har alltså genererat en stigande utdelning om 23 %. Det är riktigt trevligt även om det är fler procent att gå från 1 kr till 2 kr i utdelning än det är att gå från 100.000 kr till 100.001 kr i utdelning.

AVL-Portföljen

Under juli månad köptes 13 aktier i Nobina in för 40 kr/st vilket totalt summerades till 520 kr. Kontot ser ut som nedan.





I dagsläget är portföljen inkl likvider värd 9286 kr (insatta medel 9000 kr) vilket innebär att vi fått 286 kr (705) kr eller 3,17 % (8,3 %) i avkastning på 15 månader. Det svänger fort men vi är extremt långsiktiga så det är bara att fortsätta tugga på.

Livskvalitet

Jag köpte en ny whisky vilken jag ämnar skriva om när jag hinner och jag har dessutom haft semester. På semestern var vi hos goda vänner i Karlstad och gick på restaurang vilket alltid är trevligt. Det var dessutom gott om fester och kalas vilka allihopa ansträngt sig för att sabba nästa rubrik här nedan.

Hälsa

Det har blivit massor av godis, kakor, glass, bakverk, desserter och andra söta, njutbara underverk. Inte ett enda av dessa små mirakel har inmundigats i brott mot mitt uppsatta mål men vad gör väl det när man skrivit in undantagsklausuler stora som elefanter i de begränsningar man sätter på sig själv. Jaja, vad är väl en bal på slottet. I mitt fall hade balen på slottet förmodligen varit ganska ansträngande eftersom jag börjar bli ganska otränad och kraftig men jag lider inte svårt av det ännu och livet har varit mycket gott de senaste månaderna så... Men det är dags att börja se över balansen tror jag.

Summering

Livet är underbart och sparlivet inte minst. Med utdelningsinvesterande i botten av strategin kan man känna lycka och glädje både när börskurserna går upp och när de går ned. Min övertygelse är att jag kommer vara rikare om ett decennium än jag är idag och att portföljen kommer ge mig rikligt med direktavkastning i många år framöver. Det är inte en dålig huvudkudde när det stormar lite.

Lycka till allihopa


Bildkälla: pixabay.com och nordnet.se

3 kommentarer:

  1. Tack för en härlig sammanfattning! Ingen dålig sparkvot det där, Snålgrisarna ligger i lä med dryga 60%, det är dyrt att semestra det ska gudarna veta. Har haft en del cash liggandes också som har fått rulla iväg. Vad folk tittar när man drar upp en bunt ovikta hundralappar haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt säker på att snålgrisarna med sina 60 % spöar familjen AvL i kronor och ören just nu sedan Joy kom och vi tar in knappt hälften av vad vi gjorde tidigare.

      Ovikta hundringar alltså. Det var ett tag sedan jag såg sådana :-)

      Radera
  2. Självklart hoppas och tror jag också att vi är rikare om några år än idag, vi väntar in en större summa pengar under hösten/vintern så på något sätt är det för oss bra om det dippar lite på börsen. Utdelningarna trillar ju in ändå!

    SvaraRadera