torsdag 4 augusti 2016

Surfa på dollarn

Det är fantastiskt att kunna sammanfatta första dryga halvåret med en avkastning på nära 15 %. Speciellt ett år då OMXS30 är ned närmare 5 % på samma period. Av olika anledningar kopierar jag sällan in kursgraferna från Avanza och Nordnet men den främsta anledningen är att mina innehav är så spridda att det skulle vara ganska missvisande att visa upp kursgraferna jag kan skaka fram. Detta gäller för alla innehav förutom mina utländska aktier men jag jobbar på att konsolidera mina portföljer för att kunna förtydliga den grafiska presentationen på bloggen.



Mina utländska innehav har jag i huvudsak i en och samma kapitalförsäkring hos Avanza och det är inte särdeles mycket annat som stör på det kontot varför kursgrafen och verkligheten stämmer ganska väl överens och jag kan snabbt konstatera att vissa händelser har bidragit till portföljutvecklingen det första halvåret 2016.




Visst är det trevligt att den gröna linjen ligger över den gula linjen men tittar vi närmare ser vi att det senaste skuttet från 10-20 % tog ett par veckor och ungefär hälften av uppgången är hänförbar till valutasvängningar. Dollarn stod i 8.22 kr den 23/6 och den 11/7 var dollarn 4.5 % dyrare. 

Dessa svängningar är givetvis viktiga att känna till och försöka ta med i beräkningen när man handlar på utländska marknader och jag brukar ha dollarkursen i bakhuvudet när jag ser över mina innehav från andra sidan Atlanten men det är sällan den avgörande faktorn vid ett köp. Gillar jag bolaget och tror på det på lång sikt köper jag ändå men givetvis hade det varit mer bekvämt om dollarn inte kostade mer än 6 kr. Våren 2014 kostade dollarn runt 6.5 kr så på två år har valutan svängt 30% och därför finns det ju en potentiell nedsida på alla dollarhandlade värdepapper med lika mycket och det är inget otänkbart scenario. När jag börjar reflektera över den risken konstaterar jag att vissa justeringar i portföljen kan ske över tid men jag planerar att vara extremt långsiktig i mina innehav och öka när jag tycker mig se tillfällen då jag kan få mer värde för pengarna. Detta innebär att skulle dollarpriset sjunka och S&P 500 pressas nedåt kommer jag öka mina innehav, inte sälja i panik.

Tills dess njuter jag av de häftiga svallvågorna som ger skön surf under sommarens loja dagar.

God avkastning på er allihopa!




Bildkälla: pixabay.com och avanza.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar