lördag 20 augusti 2016

Veckans recept: Fiskgryta med potatis och tomat

Hustrun har påpekat ett tag nu att det var länge sedan vi åt fisk och varje vecka den här veckan har hon efterfrågat om vi inte kunnat äta fisksoppa eller fiskgryta men hon har inte varit särdeles sugen på att gå förbi en affär och inhandla de nödvändiga ingredienserna varför dagens recept blir lite annorlunda. Dagens recept har jag inte tillagat i förväg men jag har flera gånger gjort liknande kreationer så det skall nog gå bra.




Fiskgryta med tomat

Som du ser nedan ändrade jag mängderna lite eller beräknade vad 1 st kan tänkas innebära. Jag valde 400 g krossade tomater istället för 500 g eftersom det tidigare är 1 burk. Jag brukar också ha i lite tomatpuré och späda hela historien med lite vatten eftersom potatisen reder grytan så kan man späda en hel del och få mer. Den här satsen räcker till ungefär fyra portioner för familjen AVL och då blir det inte nödvändigtvis en billig måltid på sina 11 kronor/portion men så tittar jag på exempelvis månadsutgifterna borta hos Onkel Tom (mycket bra blogg förövrigt så om du inte hittat den ännu är det bara att kila över) och konstaterar att antingen äter jag som en flodhäst (vilket skulle förklara varför jag har så svårt att gå ned i vikt) eller så äter de som sparvungar. Jag tror att sanningen ligger någonstans mittemellan och att den här portionsberäkningen, för de flesta familjer, skulle vara väl tilltagen.



Med tanke på att de flesta jag känner väljer att slänga på en skiva entrecote på grillen eller kanske gå på lokal på sin lediga helg känner jag att en lyxig fiskgryta för en tia per skalle är överkomligt. Jag kanske till och med unnar mig att slänga i en skvätt grädde i grytan och strössla över lite persilja från balkongkrukan för att göra det ännu mer helglyx.

God helg allihopa




Bildkälla: ica.se och att välja lycka

2 kommentarer:

  1. 400 g fisk för 4 portioner låter inte alls tilltaget i mina öron, snarare tvärtom! Fast hos mig skulle det bli typ 50 g fisk per barn och 150 g per vuxen vilket nog hade funkat.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova och se. Det är vansinnigt stor skillnad på grytor, såser och soppor jämfört med om du äter en fiskfilé med potatis och sås i portionsmängd som behövs. Om man dessutom skär ingredienserna mindre går det åt ännu mindre kött/fisk/fågel eftersom det sätter smak men egentligen inte behövs särdeles mycket.

      Radera