torsdag 19 september 2019

Det positiva med att förlora 50 %

Som en del av min nya självrannsakan försöker jag titta på saker jag varit en gnutta bitter över och se om jag inte kan vända den erfarenheten till någonting positivt. Jag har inte kommit så långt men på den ekonomiska sidan hittade jag en aktie, när jag gick igenom listan över gamla köp och sälj, där jag länge förundrats över mina beslut.

MQ Holding

Jag köpte de första aktierna 17/3-2016 för 40,60 kr. Jag trodde jag köpte ett litet, växande klädbolag med starka huvudägare. Huvudägare kända för att göra bra aktieaffärer.


Det jag faktiskt köpte var ett litet klädbolag som precis hade förvärvat en surdeg, precis när klädbranschen i stort började svaja. Jag köpte ett klädbolag med en spretig strategi som inte klarade den press som näthandeln utgjorde. Stor del av anledningen var då att man inte hade särdeles många egna, starka varumärken och varför skall man surfa in på MQ.se och köpa ett par brallor 30 % dyrare än man kan köpa samma märke av brallor i en annan nätbutik för?

Men jag trodde länge att det mest var en allomfattande branschsvacka men när man slopade utdelningen och kom med en den ena dåliga nyheten efter den andra där bland annat VDn fick gå, klädaffärerna som servade medelålders damer gick fortfarande inte bra och MQ delen fortsatte att blöda långt mer än branschen som helhet; då var det bara att sälja och gå vidare.

Så här i efterhand är jag glad att jag gjorde det.

Bolaget såg fundamentalt billigt ut under hela resan men jag missade att man inte hade en edge mot resten av marknaden. Det fanns ingenting som egentligen talade för MQ jämfört med övriga klädhandlare, snarare tvärt om och det var först när jag det stod klart för mig som jag kunde gå vidare och inse mitt misstag.

Jag lyckades komma ur aktien 48 % back. Det var heller aldrig några stora summor pengar men det skavde att jag missbedömt bolaget på det sättet men så här i efterhand är jag lycklig över att jag inte sitter kvar i en aktie som, sedan jag sålde den gått ned 82 %. Jag är också glad att jag faktiskt tar med mig en lärdom från det här caset och förhoppningsvis gör det att jag inte går på samma nitar i framtiden.

"Man får vara glad för det lilla som flickan sa."



10 kommentarer:

  1. Köpte på strax under 40kr och har fortfarande kvar dom, helt idiotiskt då jag själv alltid tyckt att det är en helt värdelös kedja och har aldrig någonsin köpt någonting i en mq butik, men följde nåt köpråd jag läste och sen bara haft kvar dom, får gratulera dig till att du kom ut "billigt"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej K

      Jag är inte mycket för Lynchningar även om jag uppskattar att äga företag jag också är kund hos men i just det här fallet känns det som om vi borde ha lyssnat på den där rösten i vårt inre för jag har heller aldrig använt MQ som leverantör.

      Radera
  2. Själv fick jag en skvätt MQ när Öresund slopade utdelningen och istället skickade ut MQ. Det var så lite så jag sålde inte med detsamma tyvärr. Men jag insåg att om Öresunds nya ledning föraktade övriga ägare så pass mycket så att de delade ut en hög med bajs, då var det läge att sälja Öresund. Som tur väl var.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg, viktigt att visa ta lärdom från de felköp man gjort. Hade själv MQ ett tag, men insåg rätt tidigt att det inte var nåt bra. Sålde på ca 30 kr till plus minus noll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig varit särdeles bra på att sälja i rätt tid så grattis till det goda beslutet att sälja men beklagar det dåliga beslutet att köpa :-) Alltid lär man sig något.

      Radera
  4. Jag vet inte riktigt hur det kommer sig, men jag som yngre medelålders man gillar MQs utbud och handlar där lite till och från. Att handla kläder är inte en aktivitet jag gillar särskilt bra, så då är det smidigt att gå till MQ när jag väl behöver köpa något. Nästan hela deras sortiment tilltalar mig, särskilt slipsarna! :D

    MEN, jag skulle aldrig köpa aktier i MQ tror jag. Tyvärr verkar jag vara ganska ensam om att gilla butiken, så då håller jag mig borta från aktien och hoppas på rea i butikerna istället! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara så att du är en statistisk avvikelse 😀

      Jag tror många som uppskattar sortimentet ändå väljer att köpa sakerna billigare hos annan leverantör. MQ har ju inte någon solklar usp.

      Men för din skull hoppas jag på rea i butiken 😀

      Radera
  5. Hela klädbranschen kom på gung med en jäkla fart, tror ingen kunde förutspå det som hände. Samma sak för mig i H&M, sålde med runt 40% förlust - i någonting som för mig var ett betydande innehav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag satt med H&M också och äger den fortfarande om än i mindre omfattning än då. De behåller jag eftersom jag tror att de klarar att rida ut trenden. MQ är jag inte lika säker på.

      Radera