lördag 20 februari 2021

Grilla i 15 minusgrader

Jag gissar att det inte var riktigt lika vanligt att folk gick ut i skogen och grillade en snorkall februarilördag för fem år sedan som det är idag. Jag misstänker att pandemin kan ha förändrat några familjers beteenden.

Jag pratade med en kollega häromdagen som sa att de hade skaffat en portabel grillplats för att de fasta grillplatserna i hennes närområde alltid var fulla redan tidigt på helgerna sedan pandemin slog till.

Själv är jag egentligen inte en friluftig människa men jag tycker det är ganska trevligt att ta en skogspromenad eller sätta mig på en stubbe och elda några pinnar för att kunna grilla en korv. Sova gör jag däremot gärna hemma.

Därför bestämdes det ganska kvickt att vi skulle lägga en handfull tegelstenar på samma ställe på kolonilotten för då kan vi tända en liten eld och grilla korv samtidigt som vi kan springa hem om vi behöver gå på muggen och skulle vi komma på att vi har glömt senapen är det inte hela världen.


Ju fler gånger vi använt den där lilla grillplatsen desto lättare och trevligare blir det så den här vintern har vi flera gånger bestämt oss för att välja en solig lördagslunch att gå ut, sätta oss på bänken framför en eld och grilla lite. 

Tillsammans med lite varm choklad och några grillade chokladfyllda bananer tenderar det att bli riktigt mysigt trots att det ibland är så kalt att mustaschen fryser på herr AvL. Eftersom vi inte behöver begränsa packningen tar vi med oss allt möjligt för att hålla oss varma och dessutom kan vi elda på av bara helskotta eftersom det inte kräver särdeles mycket eftertanke att släpa med sig en hel säck med ved om det skulle vara så.

Till och med dottern brukar uppskatta att hjälpa pappa starta elden och att grilla sin egen korv vilket gör detta till ett fantastiskt familjeäventyr.

Om du inte bor alldeles för långt ifrån naturen kan jag klart rekommendera det. Klä dig varmt, ta en promenad, hitta några pinnar och tänd en brasa. Momentan avslappning.


1 kommentar:

  1. Samma sak i vårt område, när man tar sig ut på skogsvägarna så ser man idag ofta långa rader av parkerade bilar. Och etablerade grillplatser kan man glömma, de är alltid upptagna tidigt numera. Så var det inte bara för några år sedan.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera