onsdag 2 september 2020

Månadsavstämning augusti

 Inlägget innehåller affiliatelänkar


Augusti har varit en oerhört omtumlande månad. På jobbet har det varit en oerhörd berg- och dalbana där jag har fått ta ganska vansinniga mängder ansvar men det mesta har rotts i land så vi får väl hoppas att det lönar sig i framtiden.

Det har inte blivit särdeles mycket fritid men det lilla som givits har spenderats med att göra sådana där fantastiska saker som att umgås med nära vänner, plocka svamp och fiska kräftor. Vi har också gjort allt vi kunnat för att ta tillvara på de sista sommardagarna med långa promenader, fika på Eriksbergspiren och badande i någon närbelägen sjö.

På det hela taget har det varit en fantastisk månad 


Bild: Pixabay.com

Ekonomi

Ännu en inkomstmässigt ganska hygglig månad med med aningen mindre kringinkomster än de senaste månaderna men ändå ungefär dubbelt så hög inkomst som en normal månad. Och vad skall man göra med den?

Jag har passat på att köpa guld och diamanter till min hustru som fyllde år och vi har haft en fyllig semester med allt vi kunnat önska oss men eftersom vi inte önskar oss så dyra saker har det ändå blivit en hel del pengar till portföljen.

Den här månaden har jag bland annat köpt en ganska rejäl stek i Hufvudstaden och en lika substantiell stek i Duroc som jag skrev om för ett tag sedan. Jag hade också lite tur när jag dubblade mitt innehav i Kopparbergs någon dag innan rapport och jag har köpt mycket annat också som Castellum och Tele2

En liten pryl jag gjort är också att ladda på ganska rejält i Northview Apartment REIT. De är under uppköp och saknar bara de sista godkännandena från några långivare och sen är det dags. De tror att affären slutförs antingen sent i Q3 eller i början av Q4 och just nu handlas aktien till 34,50 CAD. Budet ligger på 36,25 CAD och varje månad får man 0,1358 CAD i utdelning. Hinner vi få 3 utdelningar betyder det en avkastning på 6,25 % på tre månader. Eftersom jag gärna behåller aktien blir jag inte så himla ledsen om affären faller även om jag är medveten om att priset kommer falla så för mig blir det sannolikt en win-win oavsett.

Portföljutveckling

Det egenhopsnickrade AVL-indexet avslutade återigen högt med +3,41 % (+5,63 %). YTD ger detta ett resultat för indexet på totalt 2,79 % (-0,55 %). Vem hade någonsin trott att vi skulle vara på plus för året när vi var ned 30 % i mars?

För portföljen slutade månaden på +3,14 % (+4,06 %) i augusti. Året är nu totalt på 2,37 % (-0,72 %).

Det börjar bli ganska tydligt att min portfölj saknar utdelningarna men det är ingen idé att gnälla. Det går ju trots allt ganska bra.

Sparande

Jag börjar nästan vänja mig vid de här inkomsterna och det är lite farligt för vad händer till vintern när inkomsterna drastiskt kommer sjunka? Men men... Det är bara att tacka och ta emot.

Den här månaden sparade jag 73,99 % (77,48 %) och tar man bort utdelningarna blir det fortfarande ca 69 % i sparkvot. Det här är helt utan att försöka hålla en hög sparkvot och är bara ett resultat av att vi har byggt in låga omkostnader tillsammans med dramatiskt förändrade inkomstsituationer under en kort period.

På helårsbasis har jag sparat totalt 61,44 % (59,38 %). Målet i år är min/max 40 % räknat över helåret. Med corona som stör alla aktivitetsplaner och dessutom tvingar upp lönen en del kommer det nog bli svårt att hålla 40 %. Närmare bestämt ganska omöjligt för om jag tjänar som nu och inte sparar en krona till resten av året kommer jag ändå inte under 40 % i sparkvot och skulle jag tjäna mindre blir det ju ännu svårare.

Utdelning

Den här månaden var allt igenom värdelös när det kommer till utdelningar. En stor anledning är att jag förra och förra årets augusti hade var sin extraordinär utdelning vilken inte kom i år och en annan anledning är att Tele2 hade utdelning i augusti förra året men i år kommer den i oktober om allt vill sig väl. Tele2´s utdelning under hösten är ensamt ungefär 50 % större än hela denna månadens ansamlade utdelningsvolym så resultatet hade sett annorlunda ut om jag fått de pengarna. 

MEN i och med att Tele2 väntar lite i år hoppas jag kunna köpa lite fler aktier innan utdelningen avskiljs. Inget ont som inte har något gott med sig.

Utdelningarna täckte 7,64 % (27,34 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Det är inte någonting att höja till skyarna men det är ändå pengar. Det räcker till våra totala bilkostnader för en normal månad nu när fru AvL inte kör till jobbet längre.

Portföljen har täckt totalt 15,50 % (14,86 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Målet för året är 25 % med den skillnaden jämfört med föregående år att kostnadsbasen är höjd avsevärt. Om inte alla skjutna utdelningar kommer till hösten blir det målet omöjligt att nå men jag håller planen enligt min normalkalkyl och det är nog det jag måste utgå från annars blir jag tokig.

Nedan hittar du en jämförelse över hur utdelningarna fördelar sig över året och hur det sett ut tidigare år.



Bild: AvL

Jag mottog 72 % mindre pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2019. Det är en dramatisk skillnad. Med det sagt skall man veta att det inte är många kronor skillnad på nu och innan Tele2 började dela upp sin utdelning och då har jag inte kvar varken Akelius preff eller Oscar properties preff vilket jag hade då. Min blygsamma position i Akelius D kommer inte ens nära den tidigare positionen jag hade. Med allt detta är jag fortfarande nöjd med utvecklingen.

Livskvalitet

Nu börjar jag bli lite trött på att jobba max övertid varje månad för det tär ganska hårt. Speciellt eftersom jobbet är så vansinnigt intensivt nu jämfört med den vanliga takten. Allt detta arbete frestar också på i relationer och allmän hälsa så jag måste ganska snart sänka tempot lite men jag hoppas kunna köra ett litet tag till för det är ju ganska kul samtidigt som det är slitigt.

Eftersom jobbet tar så stor del av tiden blir det lite för lite tid till annat men en av mina favoritsysslor är att promenera runt i skogen och fylla en säck med svamp eller bär. Det har jag haft flera möjligheter att göra den senaste månaden så nu är frysen full och själen är ganska tillfreds.

Hälsa

Det är på väg. Jag brottas en del med en nyligen diagnostiserad astma som gör det lite extra besvärligt för mig att röra på mig men jag tar ändå regelbundna promenader på minst en halvmil om dagen och tillsammans med en drastiskt förändrad kosthållning har jag ändå lyckats gå ned ca 7 kg i sommar och det känns.

Jag har minst lika mycket kvar men det känns skönt att vara på gång och om ett par veckor är det dags för nästa besök hos läkaren där jag hoppas få en uppdatering av medicineringen och med lite tur kan det göra att jag kan hoppa upp på spinningcykeln till hösten. Det hade varit kul.

Summering

Vardagen har trängt sig på men det finns samtidigt en hel del saker som inte är vardag. Jag jobbar hemma fortfarande och jag jobbar minimum 50 timmar per vecka. Jag har sparat lika mycket i år som jag tjänade för 5 år sedan och jag har haft en underbar sommar av sol och värme tillsammans med en fantastisk familj och goda vänner. Livet är ganska bra när man väl sätter sig ned och funderar lite.

//Siffrorna inom parenteserna beskriver situationen föregående månad förutom när det gäller månadens utdelningarna då de beskriver nivån för samma månad året innan omräknat för innevarande års kostnadsnivå.//


Bildkälla: pixabay.com, AvL och Nordnet.se

2 kommentarer:

  1. Denna jäkla astma. Fick också den diagnosen som vuxen trots att jag inte haft något riktiga anfall. Men den ligger där och drar ner hela tiden. Är det inte en förkylning som dummar sig så är det pollen. Men rätt medusinerad är man rätt problemfri. Ska själv påbörja sensibilisering i höst för katt, kvalster och pollen. Det blir spännande...

    Snyggt sparat men ta hand om dig på jobbfronten. Det håller ett tag men är segt på många sätt i längden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade gärna sensibiliserat både på pollen och katt men trots att näsan och ögonen rinner så visar inga tester på att jag är allergisk mot dessa två. Men allergimedicin hjälper så...

      Lyckas du prestera på någorlunda nivå med rätt medicinering? Jag får liksom problem i lätta uppförslut eller vid första ansträngningspuckeln (dvs långt innan den där vanliga tröskeln runt 10 minuter när kroppen börjar bli varm) och det är riktigt trist

      Radera