torsdag 3 september 2020

Fundler sänker avgifterna - Reklam

(Det här inlägget innehåller reklam men tankar och åsikter är författarens egna)

Det är ganska många ekonomibloggare som hyllar robotrådgivarnas intåg på sparmarknaden. Dessa bolags huvudsyfte är att sänka inträdesbarriärerna för sparande och jag tycker att de lyckas riktigt bra.

Jag har haft ett samarbete med Fundler i ett och ett halvt år nu och det är spännande att se deras resa. För ungefär ett år sedan skrev jag om att de passerade 40 000 sparare, för några månader sedan kunde jag berätta att deras portföljer ger bättre avkastning än konkurrenternas och nu får jag möjlighet att rapportera om två enastående förändringar till.

Fundler blir billigaste fondroboten i Sverige

Jag har hela tiden hävdat att för en normal fondsparare är förvaltningsavgiften som Fundler tar ut ingenting att bråka om. Dels för att flera av portföljalternativen blir billigare, även inkluderat denna avgift, än om du hade försökt bygga portföljen själv och dels för att den främsta poängen med en robotrådgivare är att få folk att spara över huvudet taget.

Det faktum att Fundler ger tillbaka provisionen som fondbolagen ger mäklaren gör att själv fondportföljen blir markant billigare än hos andra leverantörer så i praktiken levererar de sin egen ersättning i rabatter på fonderna de erbjuder.

Nu kommer vi till det bästa.

Fundler har precis sänkt förvaltningsavgiften. På det primära sortimentet som är deras olika Smart Index portföljer sänker de priset ned till bara 0,2 % i förvaltningsavgift. 

I och med att fondavgifterna i portföljerna inte är högre än mellan 0,07-0,64 % beroende på portfölj skulle jag vilja påstå att det nu är osannolikt att det går att replikera den här typen av sparande till en lägre avgift.

De avancerade portföljerna kostar fortfarande låga 0,49% i förvaltningsavgift men även där har jag tidigare resonerat att flera av portföljerna fortfarande blir billigare på Fundlers plattform än om man skulle försöka köpa fonderna själv.

Global Framtid öppen för alla

För nästan exakt ett år sedan skrev jag om tre nya placeringsalternativ. Det var portföljer med speciella inriktningar vilka då krävde att man var en initierad investerare och det krävde dessutom en initial insats om 100 000 kr.

Jag har fått testa alla tre portföljalternativ under ett år och jag är klart nöjd med resultatet. Jag har fått precis det jag skrev upp mig på till ett bra pris.

Nu öppnar Fundler upp den bäst presterande av dessa tre portföljer för en bredare publik. Med en minsta insättning på bara 500 kr kan man nu investera i deras portfölj Global Framtid Potential. Alla har således tillgång till den portfölj i hela deras batteri vilken presterat bäst.

Det är en global portfölj som innehåller en högre grad av små och medelstora bolag, informationsteknikbolag och emerging markets än en traditionell globalfond. Det här är en portfölj som strävar efter att ge så hög avkastning som möjligt men då får man så klart också vara beredd på att det kan gunga en del.

För den som sparar på lång sikt är det här ett lysande alternativ. Sätt in en femhundring i månaden och glöm av den i 30 år så skall du se att du har mer pengar än du någonsin kunnat drömma om till pensionen.

Två goda nyheter på en och samma dag.


//Det här inlägget är ett samarbete med Fundler, en oberoende rådgivare som erbjuder en avancerad fondrobot med vilken du enkelt kan ta ditt sparande till en ny nivå//


Riskinformation: Historisk utveckling är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Om investeringen sker i värdepapper som handlas i annan valuta än svenska kronor tillkommer en valutarisk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar